Svensk Djurassistans AB ogillar FoodMonitors artikel
KOMMENTAREN Som FoodMonitor berättat om tidigare så har konsumenter de senaste dagarna anmält företaget Svensk Djurassistans AB i Segeltorp till Konsumentverket. Den artikeln gillade uppenbarligen inte bolaget. Svensk Djurassistans AB använder nu andra sajter som påminner lite grand till utseendet om normala konsumentsajter till att attackera FoodMonitor.se. Jag skulle ha uppskattat humorn i det om det inte vore så att bolaget enligt anmälningar till Konsumentverket parasiterar på konsumenter genom att skicka ut brev som ser ut som fakturor.
Upplägget Svensk Djurassistans AB påminner mig om en klassisk bedrägerihärva.
LÄS OCKSÅ: Konsumenter anmäler Svensk Djurassistans AB och www.hundassistansen.se till Konsumentverket
En av befattningshavarna i Svensk Djurassistans AB förekommer även som befattningshavare i företagen Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB, Hyresgästkassan AB, Svenska Utrikesgruppen AB, samt Digital Assistans i Sverige AB. Är han en målvakt? Det är svårt att säga i dagsläget.
Tidningen Expressen skrev i maj att Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB skickat ut erbjudanden om gravtvätt som liknade en faktura. Alltså ett upplägg som tycks vara identiskt med det som nu pågår med Svensk Djurassistans AB. Då hade man enligt uppgift fått tag på namn och adresser till 100 000 gravrättsinnehavare i Stockholms stad och gjort utskick till dessa. Konsekvensen blev bland annat att Kyrkogårdsförvaltningen i Stockholm blev nerringd av upprörda personer.
– Mer än vartannat samtal vi får handlar om detta. Bara i dag har vi fått ungefär 70 samtal, och vi får också många mejl, sa Göran Höglund, avdelningschef på kyrkogårdsförvaltningens administrativa avdelning till Mitt i, då enligt Expressen.
– Folk undrar om det är ett blufföretag och om hur företaget fått deras adresser. De berättar också om hur otrevligt bemötta de har blivit när de ringt företaget.
Konsumentverket fick in 78 anmälningar om det tilltaget.
Gravskötsel & Omvårdnad i Sverige AB gör dessutom reklam för sin verksamhet på sajterna gravskotsel.net och hyresgastkassan.se som man tycks äga direkt eller indirekt.
Det verkar som att man systematiskt använder namn på sajter som ska ge någon slags legitimitet och sedan länkar man mellan dessa sajter. Det finns en uppenbar risk att utsatta i samhället drabbas.
Vidrigt är ordet.
Förhoppningsvis tar Konsumentverket tag i de senaste anmälningarna som alltså är mot Svensk Djurassistans AB. Speciellt som det här verkar vara andra gången i år som personerna bakom skickat ut brev som ser ut som fakturor till intet ont anande konsumenter.
Vi fick även ett annat mejl i samma veva som vi skrev vår artikel idag om Svensk Djurassistans AB som kan tolkas som ett hot. Vi håller på att undersöka det mejlet i detalj. Vi överväger att göra polisanmälan.
HÅKAN FRISELL