Willys: bluffutskick i omlopp för att lura konsumenter
I dagarna anmälde en konsument att denne blivit utsatt för vad som verkar vara ett bedrägeriförsök som använder butikskedjan Willys varumärke. På Willys är man tydliga med vad det handlar om.
“Jag fick en länk via email samt ett sms samtidigt. Länken var från Willys som meddelade mig att genom enkla frågor så kunde jag vinna matkassa för 10 000 som utvald kund. Efter att ha svarat på frågor om mat och mina matvanor som fick jag ett email från ... (ett företag som levererar mobilabonnemang /red) om att jag är nu en kund hos dem. Jag har även fått email från … (en misstänkt sajt) om att klicka på länkar för att kunna få priset, vilket finns inte utan bara länkar med erbjudande om att binda mig till prenumerationer. Det hela känns som rena bedrägeri och jag har blivit lurad”, skriver konsumenten i anmälan.
Willys konstarerar att det är ett bedrägeriförsök.
”Detta är ett bluffutskick som Willys inte står bakom. Det är någon annan som utger sig för att vara Willys. Vi försöker så gott som möjligt informera om detta på willys.se och vi har även lagt ut information i sociala medier. Tyvärr är bluffutskick väldigt vanligt förekommande i dessa tider, och en stark uppmaning till alla konsumenter är att inte klicka på några länkar eller uppge några uppgifter i utskick som inte ser seriösa ut eller som verkar för bra för att vara sanna”, skriver Johanna Eurén, presskontakt på Willys, i ett mejl till FoodMonitor.
/FoodMonitor

t20