Fler anmälningar mot Uber Eats
Matleveranstjänsten Uber Eats fortsätter att neka konsumenter återbetalning om man haft tidigare ärenden med bolaget. Detta enligt anmälningar till Konsumentverket.
”Jag har under en lång tid varit kund till Uber Eats och beställt mat via deras app. Tisdag den 21 oktober beställer jag leverans av McDonald´s via deras app. I beställningen saknas en vara (värd cirka 10 kronor) vilket jag påpekar till Uber Eats. Deras svar är att jag har för många refunds och därför vägras återbetalning. Jag får ingen ytterligare återkoppling. Detta har hänt upprepade gånger att saker blivit fel men jag har aldrig fått svaret att jag är diskvalificerad på grund av att jag påpekat det för många gånger”, skriver en konsument i dagarna i en anmälan.
”Har varit i kontakt med företagets support som säger att det bryter mot deras riktlinjer. De säger också att de inte kan ge en refund på grund av att de gjort en bedömning på min senaste aktivitet. De kan inte uppge vad som är skälet.”
Så här skriver en annan konsument tidigare denna månad i en anmälan till Konsumentverket:
”Beställer en måltid för hemleverans via Uber eats appen och restaurangen Benevento i Johanneshov, Stockholm. Delar av beställningen kommer inte alls, och andra delar är direkt felaktiga mot beskrivning i appen. Vid kontakt med Uber eats säger de då att jag ej kan få återbetalning då jag klagat på en annan restaurangs leverans för 7 och 10 månader sedan via samma app. De hänvisar till policys om att det ska vara en rättvis support mot alla kunder. Men jag som konsument får inte rättvis behandling i just detta ärende, oavsett att jag klagat när det blivit fel förut. Får ej återbetalning trots fel tjänst.”
Så här skriver en tredje konsument i en anmälan även den tidigare denna månad:
”Jag använde mig av tjänsten Uber eats för att beställa hem mat från Mahalo Hornsgatan. Jag beställde en acai bowl och en dryck men fick inte drycken. … Jag har tidigare använt mig av tjänsten och haft kontakt med företaget när jag inte fick ta del av en rabattkod. Då fixade de en återbetalning till mig och jag blev nöjd. Nu i detta ärende väljer företaget att inte göra en återbetalning på grund av tidigare faktorer. När jag frågar vilka faktorerna är får jag inget svar och den enda tidigare konversationen jag haft med uber är den som precis beskrev”
Så här skriver Uber eats i ett svar till den konsumenten:
”Vi förstår att detta inte var den upplevelse du hoppats på, men vi kan inte ge en återbetalning för denna order då vi har kollat in på ditt konto och kan se att du redan har ett högt antal återbetalningar. Vi vet att detta inte är det svar du förväntat dig men hoppas att du kan förstå vårt beslut.”
Det har hittills i år kommit in tio anmälningar mot Uber eats till Konsumentverket. Åtta handlar om oskäliga avtalsvillkor, en om olämplig säljmetod, och en om att en konsument enligt uppgift inte fått den utlovade extramåltiden vid beställning hos Uber eats.
LÄS OCKSÅ: Konsumenter: Uber Eats kompenserar inte för felaktiga leveranser av mat – om man fått ersättning i annat ärende
FoodMonitor har inte lyckats nå Uber Eats.
/FoodMonitor