70 anmälningar mot skandalbolaget Scandipure Nutrition Oü
Skandalbolaget Scandipure Nutrition Oü har den senaste tiden dragit på sig många anmälningar hos Konsumentverket. Bolaget har erbjudit konsumenter att prova på kosttillskott för 19 kronor. Sedan hävdar bolaget att ett avtal om prenumeration ingåtts och enskilda konsumenter har krävts på många tusentals kronor. Till sin hjälp har Scandipure Nutrition Oü haft fakturabolaget Financial Tech Sweden AB i Stockholm som erbjuder en tjänst som heter Sweetpay och inkassobolaget Delta inkasso AB I Stockholm som ingår i samma koncern. Financial Tech Sweden ger sin syn på saken i en intervju vi gjorde tidigare i år.
– Jag är inblandad i Sweetpay som ordförande och någon interim typ av operativ chef. Vi har en vd som har avgått för några månader sedan så jag plockar upp vissa saker som behöver städas upp och jag förstår väldigt tydligt att det finns klagomål, säger Daniel Bessmert som säger att han ringer från Financial Tech Sweden som äger varumärket Sweetpay.
– Vi har varit igång i ett tiotal år och har tusentals handlare inte bara i Sverige utan även i Finland, Danmark, England och Spanien.
Daniel Bessmert tycker att upplägget från kunden Scandipure Nutrition Oü sticker ut.
– I det här fallet så är det handlaren (Scandipure Nutrition Oü /red) som erbjuder en ganska låg prispunkt alltså 19 kronor för att testa på och sedan en prenumerationsvariant. Det sticker i ögonen när man går från 19 kronor till 2 000 kronor.
Även till synes välrenommerade bolag använder den här typen av upplägg.
– Ibland är det Dagens Industri som erbjuder 0 kronor prova på två veckor, säger Daniel Bessmert.
– Så vi förstår. Men vi är inte en polis som ska springa runt och säga till alla handlarna vad de måste göra och inte göra och det är nästan omöjligt för oss att kolla vad det är de erbjuder egentligen. För även om vi har ett grepp om det idag, till exempel om 1 000 handlare, så kan det ändras månad för månad. Och i Coronatider är det många som har gjort lite entreprenörupplägg som inte vi alltid är överens om. Så det enda jag kan säga är att vi tar vårt ansvar som en reglerad entitet. Får vi in ett klagomål så försöker vi lösa det bästa möjliga sätt. Vi kan inte kräva av handlarna att de måste till exempel skippa en fodring eller ta bort en skuld utan de har anlitat oss för att vi ska hjälpa dem med en check-out lösning.
– Kunderna har gått med på en slags kommersiell relation och de har skrivit på. Så det finns inga olagligheter som försiggår. Dock så kan man absolut argumentera att kanske det måste vara tydligare vad det är de förpliktar sig till.
Totalt har det kommit in 70 anmälningar mot skandalbolaget Scandipure Nutrition Oü till Konsumentverket. 46 av dessa kom in i år.
Så här skriver några av dessa konsumenter i sina anmälningar:
2021-03-16 – ”Jag har varit på Facebook och blev nyfiken på preparat som fick hård penis. Och man kunde få ett provpaketför 19 kronor så jag tänkte att man kan väl prova så jag beställde sedan efter 3 veckor kom en större burk och en inbetalnings avi på 1 946 kronor och först då reagerade jag på, men vad har jag gjort. Jag skickar med här inbetalning och Mail som jag skrivit till företaget. Kan man få hjälp att komma från det här?”
2021-03-12 – ”Jag behöver er hjälp. Jag kan intresse tro att det hände i ett demokratisk land. För ungefär en månad sedan dök upp en annons om sexhjälpmedel på fb sidan, nämligen om några förment naturliga ingredienser som hjälper till med sex. Nyfiken, erbjudandet var prov, det fanns inga villkor, det vara bara en "köp". Efter prov, idag kommer kreditupplysning. Jag försökte hitta telefonnummer, allt var på Malmö adress men jag misslyckades eftersom de inte har ett telefonnummer. Eftersom har jag avverkning på kronofogden jag tyckte att det är över. När jag fick provpaketet, när jag läste att det måste användas två gånger dagligen av resten av livet, blir du nästan beroende av detta jag kastade bort det. Efter par timmar får jag en faktura på cirka 2 000 kronor. Jag skrev mail till Stockholm adress och skickade bild med ett kvitto på att jag skickade tillbaka den till Malmö adress. De svarar och hotar mig att jag måste betala för den paket och två till, tre leveranser. Jag tyckeratt det är ett bedrägeriföretag och det är därför jag ber om er hjälp. Jag hoppas det.”
2021-03-01 – ”Har fatt erbjudande att få provpaket som kostar 19 kronor utan något krav av prenumeration och fick faktura på 1 946 kronor som är skickat den 13/3 utan att jag har fått någon produkt.”
2021-02-10 – ”Någon gång i mitten på februari. Prova gratis, betala endast frakten på 19 kronor stod det. Nu i mitten på mars kom en burk med 180 kapslar och en faktura på 1 946 kronor. Jag har varit i kontakt med företaget via mail, att villkoren varit otydliga och undermåliga och detta inte var avsikten och anser mig lurad, vilket jag också skrev i bestridan. De hävdar att jag ingått ett avtal på 6 månader, och att det är köparens ansvar att läsa det finstilta. Jag har i dag bestridit fakturan och bett om en retursedel för att skicka tillbaka burken.”
2021-02-09 – ”Jag anseratt de lurat mig som konsument med felaktig och otydlig pris och abonnemangsvillkor och de har ändrat information på deras hemsida i efterhand.”
2021-02-07 – ”Jag tackade jag via facebook till en produkt som heter fettförbrännare. När jag tryckte vidare på läs mer på deras annonssida kom jag till beställningsformulär där man fick fylla i alla sina uppgifter. Det var en enkel sida med bara deras beställningsformulär. Inga bilder. Inte heller någon vidare information om produkten (jag tänkte att det får jag med i försendelsen). Man var tvungen att kryssa i betalningsvillkor vilket jag gjorde men det gick inte att läsa dem då jag fick error 404 när jag tryckte på länken. Men jag tänkte ju att det medföljer säkert information med produkten som kommer hem till mej. Jag fick en orderbekräftelse som var väldigt fåordig. På den fanns en såååå tunn text längst ner att man inte reagerade på denna utan trodde man får mer information med produkten. Jag fick produkten och den fakturan som jag betalade tid. Nu drygt en månad senare dyker det upp en faktura på 1 946 kronor som är för att jag har ingått ett 6 månaders avtal med dem på denna produkt på grund av att jag inte hade sagt upp abonnemanget med dem inom 14 dagar. Denna information visas inte öppet någonstans, inte på orderbekräftelsen, inga informationspapper medskickat med produkten och inte på sin hemsida. Nu har jag tagit upp kontakten både med orderbolaget Scandipure Nutrition Oü och faktureringsbolaget Financial Tech Sweetpay. De har fryst fakturan 3 veckor framåt men Scandipure hävdar att jag har kryssat i ett villkor som ej alltid går att öppna och som är undangömt i flera led. Det finns ingenstans där det står öppet vad det är man som konsument behöver göra. Jag hävdar till dem båda att detta är bedrägeri på hög nivå och mycket vilseledande. Idag fick jag min första försändelse som kom med schenker som jag inte tänker hämta ut då jag anser att denna försändelse inte är något jag har beställt. Jag behöver hjälp med att få dem att annullera ett avtal jag inte visste att jag har fått på grund av att det inte fanns tydliga villkor utan de var dolda. Även fakturan som kom vill jag att de återtar.”
2021-02-05 – ”Jag såg en annons där det stod att man kunde beställa ett provpaket på Viagrol för 19 kronor plus frakt. Det var så billigt så det kan man ju alltid prova, tänkte jag och skickade min beställning. Nyss fick jag en faktura på 1997 kronor för 3 månader och måste tydligen betala lika mycket igen efter ytterligare 3 månader. Jag kunde inte se att det rörde sig om en prenumeration när jag beställde. Jag har gått in på nätet och läst att konsumentverket har varit inblandad i det här företaget innan och att 15 ärenden tydligen har gått till domstol, där 14 av fallen har fallit ut i kundernas favör. Jag harskrivit till företaget och sagt att jag bestrider fakturan på grund av att villkoren inte tydligt framgått. De har svarat att jag måste betala! Vad tycker ni jag ska göra? Vad händer om jag vägrar betala?”
2021-02-03 – ”Det kom en faktura på 28 kronor som vi betalade av misstag och nu säger företaget att vi har ett avtal med dem och nu har de skickat en ny faktura 1 946 kronor.”
2021-02-03 – ”Jag kom i kontakt med företaget via min mobil om erbjudande att köpa/testa produkten för en billig summa och jag la en beställning. Det stod inte att man var bunden att göra ytterligare köp eller krav på ytterligare köp. Vips efter några veckor får jag en faktura på 1 946 kronor och då har inte ens någon produkt levererats. Jag kontakterföretaget om hur det kommer sig att jag får denna faktura. Då hävdar de att köpet jag gjorde var villkorad och jag var tvungen att meddela dem om att jag inte ville ha ytterligare utskick. Måste ärligt erkänna att jag inte kan minnas eller lagt märke till denna info. Annars hade jag aldrig beställt eller väntat med att meddela. Jag känner att det härsättet att bedriva verksamhet och bemöta kunder är att "gräva fällor" för kunden. Ingenstans framgick vad vidare leveranser skulle kosta kunden och vad det innebär för kostnader. Jag har haft som sagt flera mejlkontakter med företaget och de hävdar att man inte kan avbryta vidare leveranser eller makulera fakturan.”
2021-02-02 – ”Jag anseratt de lurat mig som konsument med felaktig och otydlig pris och abonnemangsvillkor och de har ändrat information på deras hemsida i efterhand.”
2021-02-01 – ”Jag ringde upp företaget för att de skickat produkter jag inte beställt. De skulle kosta 28 kronor. Jag sa att jag inte ville ha dem. Försäljaren tog bort mig från sin lista, men jag kunde behålla produkterna. Jag betalade de 28 kronorna. Vi sa tack och adjö. Sen kommer det en räkning på 1 946 kronor. Jag har försökt få ta på dem men inte lyckats. Jag har inte skrivit på och inte tackat ja. Många varnar för företaget på nätet”
2021-01-15 – ”Beställed ett provpaket för 19 kronor plus porto. Det framgick verkligen inte att det senare skulle kosta totalt 3 900 kronor. Tycker det är att vilseleda konsumenen. Känner mig verkligen lurad. Det är mycket pengar och det känns inte bra då de hotar med inkasso”
2020-11-30 – ”Jag fick ett reklammejl från Scandipure Nutrition om deras produkt Viagrol och beställde ett provpaket för 19 kronor. Efter att ha fått provpaket och provat produken insåg jag att produkten inte var något för mig. 4 veckor senare fick jag en faktura från företaget på 1 946 kronor och beskedet att jag ingått ett abonnemang på 6 månader med företaget med en kostnad på sammanlagt 3 920 kronor. Jag ha nu betalat fakturan eftersom jag är rädd att hamna hos Kornofogden”, skriver konsumenten.
2020-11-01 – ”Jag kontaktade företaget via facebook för en produkt som de gjorde reklam för. Produkten heter viagrol. Jag fick hem ett paket som kostade 19 kronor plus 8 kronor i faktura avgift. 20201207 fick jag en faktura på 1 946 kronor. Jag kontaktade företaget och informerade dem att jag kände mig lurad av deras tillvägagångssätt. De skrämde mig med både Inkasso och Kronofogden. Då, mot minvilja bestämde jag mig för att betala fakturan. Det skulle vara en engångsbetalning och jag kunde glömma allt detta. Till min stora förvåning har jag fått en ny faktura med samma belopp. Jag läste inte villkoren så noga. Det står att man binder sig under 6 månader till en kostnad av 3 920 kronor. Jag vägrar att bli utnyttjad återigen”, skriver konsumenten.
FoodMonitor har inte lyckats nå Scandipure Nutrition Oü för kommentarer.
HÅKAN FRISELL
LÄS OCKSÅ: 30 anmälningar mot skandalbolaget Scandipure Nutrition Oü
LÄS OCKSÅ: Fler anmälningar mot kosttillskottbolaget Scandipure Nutrition Oü
LÄS OCKSÅ: Konsument anmäler Scandipure Nutrition Oü och Financial Tech Sweden AB
Har du blivit lurad av ett skandalbolag kan du överväga att göra detta:
Är det en felaktig faktura så kan du bestrida den genom att följa instruktionerna på Hallåkonsument som drivs av Konsumentverket.
SÅ BESTRIDER DU EN FELAKTIG FAKTURA:
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-felaktig-faktura/
Du kan också göra en anmälan till Konsumentverket.
LÄS OCKSÅ: https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anmal-till-konsumentverket/
Du kan anmäla det inträffade till polisen.
LÄS OCKSÅ: https://polisen.se/utsatt-for-brott/olika-typer-av-brott/bedrageri/
Tänk även gärna på att om du betalat skandalbolaget så finns det enligt lag en ångerrätt.
Mer information hittar du här:
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/lagen-om-distansavtal-och-avtal-utanfor-affarslokaler/
Här finns en blankett som konsumenter kan använda för att hävda sin ångerrätt:
https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/kontrakt-och-mallar/angerblankett-2015-konsumentverket.pdf