a23
Sveriges Grisföretagare medger att påståendet "Svenskt griskött gör det lättare att äta mer vegetariskt!" är felaktigt
I dagarna har en konsument anmält till Konsumentverket att denne anser att branschorganisationen Sveriges Grisföretagare vilseleder med reklam på Facebook. Organisationen medger att man använder ett felaktigt påstående men påstår samtidigt att det inte är vilseledande.
"Svenskt griskött gör det lättare att äta mer vegetariskt!", står det i en länk som konceptet Swedish Pork, som tagits fram av Sveriges Grisföretagare, sponsrat på Facebook.
I en text direkt ovanför står detta:
"Svenskt griskött är ett av våra mest näringsrika livsmedel och ett perfekt komplement för dig som vill säkerställa att du får i dig alla nödvändiga näringsämnen om du vill ställa om till en mer växtbaserad kost."
Den aktuella konsumenten tycker att påståendena från Sveriges Grisföretagare är vilseledande.
"Svenska grisföretagare har ett koncept de kallar Swedish pork som de marknadsför på sociala medier. De försöker sälja in griskött som ett bra sätt att äta mer vegetariskt. Men att äta griskött är ju motsatsen till att äta vegetariskt, vilket jag menar blir direkt vilseledande marknadsföring", skriver denne i anmälan.
Stämmer påståendet "Svenskt griskött gör det lättare att äta mer vegetariskt!"?
– Nej, säger Mattias Espert som är ordförande i Sveriges grisföretagare.
– Tanken är att man ska haja till.
Är det inte vilseledande?
– Nej, vi har inte ansett det, säger Mattias Espert.
UPPDATERAD
Djurrättsorganisationen Djurens Rätt tycker också att marknadsföringen är vilseledande.
– Det är ett märkligt och vilseledande påstående från Sveriges Grisföretagare. Det enklaste för den som vill ställa om till en mer växtbaserad kost, det är att välja just växtbaserat. Kött från grisar som fötts upp i djurfabriker är snudd på sinnebilden av motsatsen till växtbaserade livsmedel, säger Linn Åkesson som är kommunikationschef på Djurens Rätt.
HÅKAN FRISELL
Foto: Konsumentverket.

t20