822 anmälningar mot skandalverksamheten DinBilGaranti
KOMMENTAREN Sedan i mars när FoodMonitor första gången berättade om skandalverksamheten DinBilGaranti har antalet anmälningar till Konsumentverket nu nått hela 822 stycken. I dagarna fick vi ett samtal från en förtvivlad man i 80-årsåldern som betalat vad som tycks vara en bluffaktura från DinBilGaranti.
Mannen berättade att han sedan försökt säga upp ”avtalet” med DinBilGaranti men att det inte gått. Nu vill skandalverksamheten ha ännu mer pengar.
FoodMonitor berättade för mannen att det går att få hjälp bland annat genom att kontakta Konsumentverkets vägledare.
Så når du dem: https://www.hallakonsument.se/kontakt/kontakta-oss/
Det går även att ringa till myndighetens vägledning på 0771-525 525.
Konsumenter kan självfallet även alltid kontakta konsumentvägledningen i den kommun de bor i.
Jag fick läsa den korrespondens som 80-åringen haft med skandalverksamheten och det är uppenbart för mig att DinBilGaranti inte är intresserade av något annat än att försöka lura honom att betala ännu mer pengar.
Och ”garantin” från DinBilGaranti tycks vara helt värdelös.
I ett reportage från P4 Sjuhärad tidigare denna månad berättar en konsument att denne försökte använda den ”garanti” som skandalverksamheten säljer men att bilverkstaden sagt att det handlar om en bluff.
Här är några av de anmälningar mot DinBilGaranti som de senaste dagarna kommit in till Konsumentverket:
”Jag har fått fakturan, 2022 men jag har inte skrivit något avtal med dem. Jag betalade den första fakturan av misstag eftersom jag trodde att den kom från mitt Volkswagen försäkringsbolag, som heter Din Bil som jag köpte från min bil men det visade sig att fakturan kom från "Din Bil Garanti. Jag har kontaktat dem och förklarat att jag inté har något avtal. Men de förförande skicka fakturan med påminnelser.”
”Jag fick en faktura daterad 2023-10-01 rörande en bilförsäkring. Närmare undersökning visade att det rörde sig om en försäkring av motorn. 2023-10-09 frågade jag hur jag blev kund hos dem och bad om en kopia av avtalet. 2023-10-12 fick jag svaret att jag 2022-10-31 betalat dem 2 199 kr i samband med ansökan. 2023-10-12 bad jag att få en kopia av ansökan samt att jag ville avsluta det påstådda avtalet. 2023-10-17 upprepar man att betalningen 2022-10-31 i samband med ansökan utgör ett bindande avtal och att jag behöver betalat fakturan men inga fler. De tillhandahåller inte min "ansökan" eller "avtal" så jag utgår ifrån att jag betalade en luftfaktura förra året och att det inte existerar någon ansökan eller avtal.”
”Jag fick 2022-10-18 faktura från Dinbilgaranti. Jag betalade av misstag. trodde att från min bil som var på Verkstad. Jag betalade helt år beloppet. Nu har jag får en till faktura för helt år igen. Eftersom jag googlade och hittade att det är en bluff företag, måste jag betala nästa faktura? Jag har inte avtal ned de. Nu skicka de en påminnelse på 2 199 plus 60 kronor och om jag inte betala ska betala 11 procent i ränta och skicka vidare till inkasso jag har ring till de och de sa att jag måste betala.”
”Har fått adresserad "faktura" från Din BilGaranti på 2 199 kronor. Jag har inget avtal med dem.”
DinBilGaranti är ett, som det verkar, vidrigt bedrägeri där man hittat en nisch för att lura svenskarna på pengar.
Att de, som det tycks, medvetet försöker renommésnylta av det etablerade företaget Din Bil Sverige AB gör inte saken bättre.
Så här skriver konsumenter om detta till Konsumentverket:
”För 1 år sedan betalade vi en faktura för en bilgaranti som vi trodde kom från Din bil Sverige. I september kom en ny faktura och vi mailade då Din bil Sverige för att säga upp garantin och fick veta att detta var ett annat företag (Din bil Garanti) och att de är polisanmälda. Vi fick därefter en påminnelse från Din bil Garanti och vi skrev då till dem att vi inte är intresserade av deras garanti det vill säga vi vill inte betala för deras garanti 1 år till. De har skrivit tillbaka att vi skulle sagt upp avtalet 3 mån innan. Enligt Konsumentlagen ska ett företag skicka påminnelse om detta 1 mån innan, men någon sådan påminnelse har vi inne fått (vilket de säger är utskickat). De hotar nu med att vi ska betala för att ”slippa kostsamma åtgärder”. Vad göra? Kan vi strunta i fakturan eller kommer de skicka den till inkasso?”
”Dinbilgaranti skickade ut en faktura som jag råkade betala tillsammans med andra räkningar 220923 i samband med min mammas dödsbo och att jag själv skulle läggas in för operation. Trodde detta gällde vår bil vi köpt på Din Bil några månader tidigare.... September 2023 får jag en faktura från samma företag, googlar då och ser att det är ett bluff företag och ser alla anmälningar mot dem, även Din Bil har på sin första sida att de inte har nåt med detta företag att göra och de gjort varumärkesintrång. Slänger fakturan men får en påminnelse med hot om inkasso varpå jag tar kontakt med Dinbilgaranti. De hävdar att jag ingått avtal med dem och säger man inte upp avtalet 3 månader innan det går ut så löper det vidare ytterligare 12 mån. Jag har både muntligt och skriftligt bestridit denna faktura då jag anser att de bedriver en bluff verksamhet samt att efter kontakt med er så säger ni att det enligt lag ska meddelas en påminnelse 1 månad innan avtalet går ut och det har de inte gjort alls. Pratade med konsumentvägledningen idag och de sa jag skulle anmäla företaget till er här. Vad är det som tar sån tid, hur kan de fortsatt bedriva sin verksamhet så länge!”
”Jag ingick ovetandes avtal med Din Bil garanti om förlängning av garantitiden på min tre år gamla bil i september 2022. Jag trodde dock att jag ingick avtal med Din Bil där jag köpt bilen och där jag servar bilen. I september 2023 fick jag en faktura från Din Bil garanti och blev först då medveten om att det var ett annat bolag än vad jag trott. Dessutom hade uppsägningstiden redan passerats så de menar att jag måste betala för ett år till och att uppsägningen inte gäller innevarande period. Jag tycker Din Bil garanti har utgett sig för att vara någon annan och känner mig lurad in i ett avtalsförhållande som nu inte går att dra sig ur förrän om ett år.”
Redan i mars varnade Konsumentverket för DinBilGaranti. Det är hög tid för myndigheten att eskalera och vidta kraftfulla åtgärder mot skandalverksamheten.
Svenska bilägare behöver skyddas!
LÄS MER: Konsumentverket varnar för företaget DinBilGaranti
HÅKAN FRISELL
DinBilGaranti finns på Konsumentverkets varningslista:
https://www.konsumentverket.se/aktuellt/varningslistan/dinbilgaranti/
LÄS MER: 356 anmälningar mot DinBilGaranti till Konsumentverket