Skandalsajten bedomahalsa.com fortsätter att plåga svenskarna
KOMMENTAREN Nu har det kommit in totalt 81 anmälningar mot skandalsajten bedomahalsa.com. FoodMonitor har hört med Konsumentverkets tjänst Hallå konsument om hur de ser på saken – och jag anser att myndigheten behöver skjuta till mer resurser.
”Såg en annons/hälsotest på Facebook att fylla i. Gjorde detta, även min adress, men det stod INGET om att det var en kostnad. Efter några dagar kom faktura på 899 kronor, med rabatt om den betalades inom 10 dagar. Jag har bestridit fakturan, men får till svar att ångerrätten inte finns för jag har "mottagit produkten". DVS svar på testet som kom redan efter 1 dag!! Flera påminnelser att betala för att få rabatten. Kan tyvärr inte bifoga filer, men kan vidarebefodra mailkontakten, brev och faktura. Vilken mailadress kan jag skicka till Konsumentverket? Vad gör jag nu???”, skriver en konsument i dagarna i en anmälan till Konsumentverket.
När FoodMonitor kontaktar Hallå konsument på Konsumentverket (deras telefonnummer är 0771-525 525) så får vi först lyssna på en lång slinga innan vi sedan får vänta cirka 30 minuter på att komma till en handläggare.
Denne var mycket trevlig och berättade bland annat att bara 20 personer på Hallå konsument svarar på frågor från konsumenter i hela landet.
Det är mindre bra. Konsumenter som drabbas av misstänkta bedragare är ofta i ett upprört tillstånd och osäkra på vad de ska göra. Då gäller det att myndigheten är redo och att man bara behöver vänta på sin höjd 5-10 minuter.
Konsumentverket behöver med andra ord skyndsamt skjuta till medel till Hallå konsument och fylla på med fler handläggare.
Så om du är drabbad av misstänkta bedragare så tänk på att du kan få vänta lite när du ringer Hallå konsument. Det kan därför också vara värt att kontakta konsumentvägledaren i den kommun du bor i om det är svårt att komma fram.
Handläggaren på Hallå konsument berättar också att bedomahalsa.com tycks drivas av ett företag i Ungern. Konsumentverket borde, om det inte redan gjort det, omgående kontakta sin motsvarighet i det landet om anmälningarna mot sajten.
FoodMonitor får nu många mejl från förtvivlade konsumenter som drabbats av bedomahalsa.com. Många tycks dåligt känna till sina rättigheter som konsument.
Får du en faktura för något du inte beställt behöver du självfallet inte betala. Det är alltid bra att bestrida sådana fakturor och spara bevis på att man gjort det i form av en skärmdump eller annan bild. Du kan då inte få någon betalningsanmärkning och skandalföretaget bakom bedomahalsa.com tvingas ta saken till domstol om de ändå vill försöka få betalt – vilket vi inte har en enda uppgift om att de gjort i något fall.
Skandalföretaget bakom bedomahalsa.com tycks även hota konsumenter hit och dit med inkasso – men vi har inte enda uppgift om att de gjort det heller i något fall.