Skandalbolaget Hyresgästkassan är igång igen med utskick
Skandalbolaget Hyresgästkassan AB i Segeltorp, som skickar ut ”erbjudanden” som ser precis ut som fakturor har börjat härja igen. Det senaste utskicket är daterat 2021-02-25. En konsument som fick utskicket sökte på HK Hyresgästkassan, som skandalbolaget också kallar sig för, på nätet och fick fram att ”det är ett så kallat bluffbolag”. Konsumenten gjorde en anmälan till Konsumentverket.
”Det skickades endast en faktura utan någon information om företaget”, skriver konsumenten i anmälan.
Hyresgästkassan AB har tidigare i flera artiklar avslöjats av tidningarna Hem & Hyra, Aftonbladet och Expressen.
Hyresgästkassan AB drivs av Segeltorpsgänget MilDigitalGroup som även driver andra skandalbolag som också de skickar ut ”erbjudanden” som ser precis ut som fakturor.
Det är enligt Bolagsverket en person som heter Sunny Kapindra Lal Barua som äger samtliga 5 000 aktier i Hyresgästkassan AB. Bolaget hade enligt myndigheten 0 kronor i omsättning år 2019.
Konsumentverket har tidigare lyckats få en dom mot Sunnu Kapindra Lal Barua för att enligt uppgift ha försökt vilseleda konsumenter med sajten konsumentenheten.se. Den sajten används idag för att publicera hat och lögner om journalister och handläggare på myndigheter.
Finansinspektionen försökte förra året nå Sunny Kapindra Lal Barua med ett föreläggande gällande skandalbolaget Svensk Djurassistans AB där han enligt uppgift är befattningshavare. Men myndigheten fick enligt uppgift inget svar.
FoodMonitor har kunnat avslöja att personer bakom Segeltorpsgänget tidigare dömts i andra mål. Fängelsestraff har förekommit.
Brotten handlar bland annat grovt bedrägeri medelst urkundsförfalskning, stöld, förberedelse till grov stöld, brukande av falsk urkund, stöld och snatteri. Brotten spänner över många år och har utförts i olika delar av landet.
HÅKAN FRISELL, undersökande journalist
Har du fått ett utskick från skandalbolaget Hyresgästkassan AB eller deras bluffsajt hyresgästkassan.se eller liknande och känner dig lurad kan du göra detta:
Är det en felaktig faktura så kan du bestrida den genom att följa instruktionerna på Hallåkonsument som drivs av Konsumentverket.
Tänk även gärna på att om du betalat skandalbolaget så finns det enligt lag en ångerrätt.
Mer information hittar du här: https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/lagen-om-distansavtal-och-avtal-utanfor-affarslokaler/
Här finns en blankett som konsumenter kan använda för att hävda sin ångerrätt: https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/kontrakt-och-mallar/angerblankett-2015-konsumentverket.pdf
Fakta: Hyresgästkassan AB (559074-5047) Har skickat ”erbjudanden” som ser ut precis som fakturor till hyresgäster. Tycks låtsas hjälpa hyresgäster och tycks låtsas vara ett alternativ till Hyresgästföreningen. Flera anmälningar hos Konsumentverket. Ännu oklart exakt var uppgifterna till de drabbade hyresgästerna har hämtats. Säte: Segeltorp. Registrerades hos Bolagsverket: år 2016. Befattningshavare: Sunny Kapindra Lal Barua och Maximilian Karl Kristian Folkesson Müller. Ägare: Sunny Kapindra Lal Barua äger samtliga 5 000 aktier enligt ett protokoll som kommit in till Bolagsverket. Omsättning: 0 (2019). Resultat: 0. Antal anställda: 0. Det finns ingen uppgift om denna verksamhet betalar moms.