Skandalbolaget Hyresgästkassan AB:s utskick genomskådas av fler konsumenter
Skandalbolaget Hyresgästkassan AB i Segeltorp fortsätter med sina utskick av ”erbjudanden” som ser ut precis som fakturor till hyresgäster i Sverige. Det senaste är daterat 2021-04-13. Men allt fler konsumenter tycks genomskåda skandalbolagets upplägg. Hittills i år har det kommit in 30 anmälningar mot "verksamheten" till Konsumentverket.
”Jag fick en AVI från detta företag kallat "Hyresgästkassan" som vid första anblick ser ut att vara en räkning som ska få mig att tro att jag är skyldig att betala. Läser man det finstilta är det dock endast ett erbjudande och det blir tydligt att deras marknadsföringsmetod är att förvirra mig som konsument och få mig att tro att jag är skyldig dem pengar”, skriver en konsument i en anmälan till Konsumentverket denna vecka.
Så här skriver annan konsument denna vecka i en anmälan till Konsumentverket:
”Mottog idag vad som såg ut som en faktura på en medlemsavgift på 590 kronor från Hyresgästkassan AB. Då jag inte varit i kontakt med företaget innan och definitivt inte är medlem blev jag förundrad. Och efter noggrann läsning inser jag att det är ett annonserbjudande. Erbjudandet specificeras som "Hyresgästkassans medlemskap". Men vad tjänsten skulle innebära (i fråga om rådgivning eller andra erbjudanden) specificeras inte vidare. Istället hänvisas mottagaren till företagets hemsida. Då erbjudandet är gjort för att se ut som en faktura anser jag att det är mycket missvisande och det skulle vara lätt hänt att man betalar den av bara farten. Det specificeras heller inte vad som erbjuds i annonsen vilket ytterligare får mig att misstänka att det rör sig om någon typ av bluff.”
(FoodMonitor skriver om det här bolaget eftersom det ingår i en grupp med andra bolag, som bland annat försöker få konsumenter att betala för en "djurförsäkring". Bolagen skickar ut "erbjudanden" som ser ut precis som fakturor. På det sättet får bolagen i pengar från bland annat äldre och svaga grupper i samhället. När journalister och handläggare på myndigheter granskar bolagen utövas repressalier genom att det nätverk bolagen ingår i, som de själva kallar MilDigitalGroup, bland annat skriver hatfulla kommentarer och rena lögner på en rad olika bluff- och hatsajter som de driver. Nätverket har inte dragit sig för att på detta sätt till och med angripa anhöriga till journalister. FoodMonitor har i många artiklar tidigare berättat om nätverkets agerande /red)
/FoodMonitor
Fakta:
Hyresgästkassan AB drivs av nätverket MilDigitalGroup, eller Segeltorpsgänget som de också kan kallas. FoodMonitor har kunnat avslöja att personer bakom Segeltorpsgänget tidigare dömts till fängelse för olika brott.
Dessa och andra domar mot personerna handlar bland annat om grovt bedrägeri medelst urkundsförfalskning, stöld, förberedelse till grov stöld, brukande av falsk urkund, stöld och snatteri. Brotten spänner över många år och har utförts i olika delar av landet.
Har du fått ett utskick från skandalbolaget Hyresgästkassan AB eller deras bluffsajt hyresgästkassan.se eller liknande och känner dig lurad kan du göra detta:
Är det en felaktig faktura så kan du bestrida den genom att följa instruktionerna på Hallåkonsument som drivs av Konsumentverket.
SÅ BESTRIDER DU EN FELAKTIG FAKTURA:
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-felaktig-faktura/
Du kan också göra en anmälan till Konsumentverket.
LÄS OCKSÅ: https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anmal-till-konsumentverket/
Du kan anmäla det inträffade till polisen.
LÄS OCKSÅ: https://polisen.se/utsatt-for-brott/olika-typer-av-brott/bedrageri/
Tänk även gärna på att om du betalat skandalbolaget så finns det enligt lag en ångerrätt.
Mer information hittar du här:
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/lagen-om-distansavtal-och-avtal-utanfor-affarslokaler/
Här finns en blankett som konsumenter kan använda för att hävda sin ångerrätt:
https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/kontrakt-och-mallar/angerblankett-2015-konsumentverket.pdf
Fakta:
Hyresgästkassan AB (559074-5047)
Har skickat ”erbjudanden” som ser ut precis som fakturor till hyresgäster.
Tycks låtsas hjälpa hyresgäster och tycks låtsas vara ett alternativ till Hyresgästföreningen.
Många anmälningar hos Konsumentverket.
Ännu oklart exakt var uppgifterna till de drabbade hyresgästerna har hämtats.
Säte: Segeltorp.
Registrerades hos Bolagsverket: år 2016.
Befattningshavare: Sunny Kapindra Lal Barua och Maximilian Karl Kristian Folkesson Müller.
Ägare: Sunny Kapindra Lal Barua äger samtliga 5 000 aktier enligt ett protokoll som kommit in till Bolagsverket.
Omsättning: 0 kronor (2019).
Resultat: 0.
Antal anställda: 0.
Det finns ingen uppgift om denna verksamhet betalar moms.
LÄS OCKSÅ: Skandalbolaget Hyresgästkassan AB ville få 81-åring att betala "för ett tryggt hem"
LÄS OCKSÅ: Hem & Hyra avslöjar att skandalbolaget Hyresgästkassan AB är igång igen
LÄS OCKSÅ: Fler anmälningar mot skandalbolaget Hyresgästkassan
Här är de anmälningar mot Hyresgästkassan som hittills i år kommit in tillKonsumentverket:
Ärendenummer |
Registreringsdatum |
Ärendemening |
Motpart |
ANM 2021/9700 |
2021-04-14 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9684 |
2021-04-14 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9677 |
2021-04-14 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9521 |
2021-04-13 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9495 |
2021-04-13 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/7838 |
2021-03-23 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/7247 |
2021-03-17 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/7187 |
2021-03-16 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/6792 |
2021-03-11 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/6333 |
2021-03-08 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/6313 |
2021-03-08 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/6293 |
2021-03-08 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/6099 |
2021-03-05 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/6022 |
2021-03-04 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/6018 |
2021-03-04 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5986 |
2021-03-04 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5984 |
2021-03-04 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5981 |
2021-03-04 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5978 |
2021-03-04 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5977 |
2021-03-04 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5975 |
2021-03-04 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5971 |
2021-03-04 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5877 |
2021-03-03 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5873 |
2021-03-03 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5872 |
2021-03-03 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5857 |
2021-03-03 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5852 |
2021-03-03 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5828 |
2021-03-03 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5824 |
2021-03-03 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5640 |
2021-03-01 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |