Fem nötkreatur misstänks ha skadats av för låg takhöjd
Nyligen anlände fem nötkreatur med skadade ryggar och ett nötkreatur med ett skadat horn till ett svenskt slakteri. En officiell veterinär, OV, misstänker att djuren skadat sina ryggar på grund av att takhöjden var för lågt inställd i transportfordonet. Uppgifter om alla inblandade företag, inklusive slakteriet, har sekretessbelagts av Länsstyrelsen Jönköping.
This section of the article is only available for our subscribers. Please click here to subscribe to a subscription plan to view this part of the article.
Misstänkt norovirus i räkor från Estland
Konsumenter har enligt uppgift blivit sjuka efter det att de ätit handskalade räkor i saltlösning från Estland av märket ”Fiskgrossisten i Lysekil”. Det framgår av ett larm som Sverige tidigare denna vecka skickat till EU-kommissionen. Det handlar om konsumenter som drabbats av diarré, magsmärtor och kräkning. Livsmedelsverket, Värnamo kommun och Ale kommun utreder ärendet.
This section of the article is only available for our subscribers. Please click here to subscribe to a subscription plan to view this part of the article.
Dom: Inspira AB vann mot Livsmedelsverket i förvaltningsrätten – upphandling måste göras om
”Förvaltningsrätten bifaller ansökan och beslutar att upphandlingen ska göras om”, skriver ...
This section of the article is only available for our subscribers. Please click here to subscribe to a subscription plan to view this part of the article.
Kronfågel skyller spridning av campylobacter på personalen – Arbetsmiljöverket hotar med 500 000 kronor i vite
Senast den 30 april ska slakteriet Kronfågel i Valla ha vidtagit åtgärder gällande campylobacter-smitta. Annars hotar Arbetsmiljöverket med 500 000 kronor i vite. Bolaget skyller, enligt uppgift från myndigheten, på sin personal.
This section of the article is only available for our subscribers. Please click here to subscribe to a subscription plan to view this part of the article.
Budbolaget Uber Eats fortsätter att neka vissa konsumenter ersättning
Som FoodMonitor berättat om tidigare så har ett antal konsumenter uppgett att de blivit nekade ersättning från budbolaget Uber Eats om konsumenterna tidigare riktat ersättningskrav mot bolaget och fått utbetalningar. Nyligen fick en kund mat som denne beskriver som ”oätlig”. Uber Eats nekade ersättning. ”Jag har ett högt antal återbetalningar”, skriver konsumenten att bolaget gett som anledning.
This section of the article is only available for our subscribers. Please click here to subscribe to a subscription plan to view this part of the article.
Livsmedelsverket förelägger Skaraborgs Chark och Fågel AB att vidta åtgärder
This section of the article is only available for our subscribers. Please click here to subscribe to a subscription plan to view this part of the article.
- Primärproducent levererade misstänkt högdräktiga kor till slakt
- Uppgifter från tillverkare: Cloettas veganska kexchoklad utlöste allergiska reaktioner hos konsumenter
- Svensk Fågel: försäljning och export av svensk kyckling och kalkon ökade under pandemin
- Livsmedelsverket förelägger Arla Foods AB i Järfälla att vidta åtgärder
- Prisad kock blir ny Culinary Director på Compass Group
- Från Sverige och KRAV inleder samarbete
- Livsmedelsverket ansöker om utdömande av vite mot slakteriet Jämtlandsgården AB
- Konsument: foodora vägrar återbetalning för 10 pizzor som inte levererades
- KLS Ugglarps avvisar påstående om ansvar för produktionen hos en grisbonde
- För många djur i box på slakteriet Jämtlandsgården Livsmedel AB – igen