Konsumenter reagerar mot Dagens Nyheters finurliga abonnemangsfällor
LEDARSTICK Tidningen Dagens Nyheter och ägarbolaget Bonniers finurliga abonnemangsfällor tycks fortsatt fungera utmärkt. Det pekar nya anmälningar till Konsumentverket den senaste tiden på.
”Dagens Nyheter har en kampanj där man kan läsa vissa låsta artiklar för 0 kronor per månad första månaden i en prenumeration som ska gå att säga upp. Jag har låst upp en artikel 26 okt 2018 med en prövoprenumeration som jag direkt sade upp men idag ser jag att de dragit pengar från mitt konto med hjälp av klarna varje månad sedan dess, alltså 7 månader”, skriver en konsument.
”Jag bestämde mig för att prova en månad för 1 krona, då det stod att det inte fanns någon bindningstid, för att läsa en artikel. Vad jag inte förstod och inte insåg var att om jag inte aktivt säger upp tjänsten så löper denna automatiskt tills vidare. Då jag på mitt kontoutdrag inte ser att jag betalar till DN utan till Klarna har jag inte heller upptäckt detta. När jag nu ett år senare vill säga upp tjänsten för att jag aldrig använde abonnemanget går inte detta göra digitalt utan måste göras per brev eller telefon med lång kötid. Lätt att teckna och svårt och omständligt att säga upp”, skriver en annan konsument.
I ytterligare ett fall handlar det enligt uppgift om negativ avtalsbindning.
”Bonnier har dragit pengar från mitt konto för en prenumeration av digital läsning av tidningar. Jag hävdar att jag aldrig beställt en sådan prenumeration och har bett dem att styrka att jag tecknat prenumerationen. De har inte bevisat att jag tecknat prenumerationen utan hävdar att man bara kan teckna en prenumeration genom att själv gå in på hemsidan eller teckna prenumeration genom email-kampanj. Har därefter vid upprepade tillfällen bett dem styrka att jag tecknat prenumerationen men inte fått fullgott svar”, skriver konsumenten.
Om det är som konsumenterna påstår fortsätter alltså bolagens förkastliga agerande som tidigare.