Illustrerad Vetenskap ett bedrägeri? – ”Intelligenstestar” enligt uppgift barn
KOMMENTAREN FoodMonitor har i flera artiklar tidigare berättat om företaget Bonniers förkastliga agerande med vad konsumenter uppfattar som annonsfällor. Nu verkar man helt ha släppt på spärrarna. Bolagets senaste tilltag, om man får tro en anmälare, påminner om ett rent bedrägeri. Det handlar om att tidningen Illustrerad vetenskap påstår sig ha intelligenstestat ett barn och sedan vill pracka på barnets förälder ett avtal.
”Min dotter på 14 år gjorde en webbundersökning om intelligens via tidningen Illustrerad vetenskap. Den visade att hon var en av 33 procent som hade ett IQ på över 120. Hon blev uppringd av en handläggare på tidningen som erbjöd henne två nummer av Illustrerad vetenskap samt ett par trådlösa Bluetooth-hörlurar för att uppmärksamma hennes intelligens. Eftersom hon är under 18 år var jag som förälder tvungen att godkänna detta. Jag blev därför uppringd klockan 21:00 9/10. Försäljaren var mycket påstridig, men jag har ännu inte godkänt avtalet som jag skulle göra via ett SMS. Jag tycker det är oetiskt att på detta sätt gå via minderåriga för att få nya prenumeranter. Det är svårt att som vårdnadshavare stå emot en sådan sak som att ens barn är utvald som överintelligent”, skriver en anmälare i dagarna till Konsumentverket.
Upplägget, om det är så som föräldern påstår, verkar bedrägligt minst sagt. Det skulle vara ett nytt lågvattenmärke för Bonnier.
FoodMonitor har sökt Bonnier.
(Det är extremt svårt att nå ansvariga på bolaget vilket verkar vara en medveten strategi sedan flera år tillbaka /red)
HÅKAN FRISELL
LÄS OCKSÅ: Trakasserar Bonnier en 7-årig flicka?
LÄS OCKSÅ: Giriga Bonnier
LÄS OCKSÅ: Fula Bonnier fortsätter plåga konsumenter som vill säga upp sin prenumeration
LÄS OCKSÅ: Fula Bonnier
LÄS OCKSÅ: Konsumenter reagerar mot Dagens Nyheters finurliga abonnemangsfällor
LÄS OCKSÅ: Konsument: DN använder KO:s debattartikel om abonnemangsfällor – till abonnemangsfälla