Fler anmälningar mot skandalverksamheten Arbetsrättsexperten
Anmälningar mot skandalverksamheten Arbetsrättsexperten, som drivs av skandalbolaget D.B.M & Partner AB i Stockholm, fortsätter att komma in till Konsumentverket. Två av de senaste handlar bland annat om saltade fakturor och hot om stämning.
”Första kontakt togs av mig via deras hemsida www.arbetsrattexperten.se. Ringer sedan upp en handläggare till mig därefter blir jag tilldelad en "jurist" som tar kontakt med mig och vi har ett så kallat möte. Kort där på så kommer denna faktura på 50 000 kronor brevlådan”, skriver en konsument i en anmälan.
”Ifrågasätter timmarna/priset och får till förklaring att det är mycket administration i början. Efter att jag bestrider fakturan så ringer en person uppifrån D.B.M. och hotar med att stämma mig i domstol om jag inte betalar. Ifrågasätter att de inte har visat eller givit mig en klar och korrekt prisbild samt information. Nu erkänner de/han att det inte har framkommit och erbjuder mig då att betala 50 procent på fakturan. Vad är det här för tillvägagångssätt och vad är det för rent sagt av bluff-företag?”
Så här skriver en annan konsument i sin anmälan: ”På deras hemsida står det gratis rådgivning, ringde dem och kvinnan som svarade gav mig ingen rådgivning. Utan sa att hon bokar ett teamsmöte meden jurist, och jag sa att det låter bra och jag kan välja att fortsätta med dem via teams mötet. Sedan skickar hon ett mejl där dem tagit över ärendet och det kommer till komma 2 250 kronor per timme plus juridiska/administrativa åtgärder. Efter haft samtalet, så hade jurist sagt att det finns massor som kan göras för min del. Jag bad honom vara med på ett möte 2/12. Under hela processen tills idag har vi bara haft rådgivningsmötet sedan 1 möte med arbetsgivaren, 7 mejl. Inga telefonsamtal. Fick en faktura på 45 563 kronor. För att pumpa mer på fakturan har dem skickat 3 identiska mejl, som jag ska betala för. Dem har lagt in timmar som inte stämmer överens med det jag har. Vill ha betalt för tjänster som inte ens genomförts. Missledande marknadsföring, och ljuger i fakturorna”
”Jag har bestridit fakturan, och inget har skrivits från den 8/12. Jag skulle vänta på en förhandling som aldrig hände.”
/FoodMonitor
FoodMonitor har fått frågan om vad man kan göra om man drabbats av skandalverksamheten Arbetsrättsexperten, som drivs av skandalbolaget D.B.M & Partner AB. Vårt svar är att alla konsumenter som så önskar kan vända sig till funktionen Hallå Konsument som drivs av Konsumentverket. Vår erfarenhet är att de brukar kunna ge bra råd. Det går också att vända sig till konsumentrådgivningen i den kommun man bor. Har man utsatts för ett bedrägeri kan man givetvis alltid vända sig till polisen /red