Den lidande kon på Norrbottensgårdens Slakteri – reaktioner
FoodMonitor berättade igår om att en officiell veterinär rapporterat att en ko utsatts för kraftigt onödigt lidande på slakteriet Norrbottensgårdens Slakteri AB i Luleå, och att bolagets rutiner för djurskydd inte fungerat. Idag kommenterar ett par av bolagets viktigaste kunder ärendet. På djurrättsorganisationen Djurens Rätt är man kritiska till att branschen inte tagit tag i det underliggande problemet.
Teflongrillgaller stoppas – kan orsaka skador i mun, hals, och magsäck
Produkten ”Mustang Barbeque Mat”, ett teflongrillgaller från det finska företaget Tammer-Tukku Oy i Tammerfors, kan avge små plastfibrer som enligt uppgift kan orsaka skador i mun, hals, och magsäck. Nu stoppas produkten i butiker i Finland och Sverige.
FoodMonitor berättade i helgen om att Apoteket AB nyligen beslutat att efterfakturera bland annat dementa patienter för läkemedel. Efter det att drevet i media tagit fart ordentligt så backar nu bolaget.
Apoteket sänker sig själva – efterfakturerar dementa
KOMMENTAREN: Det finns flera bra spelare på den svenska apoteksmarknaden. Därför är det något märkligt att det före detta monopolet Apoteket AB beslutat sig för att egenhändigt förstöra sitt eget, trots allt, goda renommé bland konsumenterna. Apoteket har gjort det ofattbara och kräver dementa, äldre, och psykiskt sjuka, på pengar för läkemedel som man nu påstår sålts för billigt. Det rapporterar tidningen Aftonbladet om idag.
Miljöpartiets Peter Eriksson och Löfbergs Lila:s kaffekapslar
Idag har Miljöpartiet kongress i Karlstad. Tumultet kring språkrören är stort och partiets framtid oviss. Då passade kaffebolaget Löfbergs Lila Aktiebolag i Karlstad på att marknadsföra sina, enligt uppgift från bolaget, miljövänligare kaffekapslar. Många miljöpartister fick med sig en gåva men de flesta avböjde och ställde sig något frågande. Inte minst EU-parlamentarikern Peter Eriksson som är lite för rutinerad för att nappa på bolagets invit.
Konsumentverket utfärdar varning för LV Hälsokost AB:s övergrepp – ansöker om namnändring hos Bolagsverket
KOMMENTAREN: Att lura konsumenter genom negativ avtalsbindning är fortsatt populärt och mycket lönsamt. Det är enkla pengar att tjäna så länge man har ett rymligt samvete. Och är det någon från media som ringer så säger man bara att det är en telefonsäljare på något callcenterbolag som man anlitat som har gjort fel.