”Get woke, go broke”: storm i sociala medier mot reklamfilm från SAS – bolaget hånar skandinavisk mat
KOMMENTAREN Ännu ett företag har gått i fällan ”get woke, go broke”. I dagarna var det dags för flygbolaget SAS. I en reklamfilm säger bolaget att ingenting är skandinaviskt, vare sig köttbullar eller annan traditionell mat.
Två kraftigt förorenade nöt upptäckta på HKScan i Linköping
Den 24 januari upptäckte en officiell veterinär, OV, på slakteriet HKScan Sweden AB i Linköping två kraftigt förorenade nötdjur. Det framgår av en anmälan. Bilden: ett av de aktuella djuren. Foto: Livsmedelsverket.
Vitryssland har vid två tillfällen upptäckt för hög halt antibiotika i kyckling från Kronfågel – vill att Sverige utreder
En myndighet i Vitryssland säger sig ha upptäckt antibiotika som överskrider deras gränsvärde i kyckling från slakteriet Kronfågel i Valla. Den första avvikelsen gäller antibiotikan tetracyklin och rapporterades i juni förra året. En andra avvikelse gäller antibiotikan narasin, en koccidiostatika, och rapporterades i år. Livsmedelsverket handlägger ärendet och vägleder Kronfågel om hur bolaget ska hantera Vitryssland. Foto: FoodMonitor.
Löfbergs satsar hårt på ”get woke”, riskerar man att ”go broke”?
LEDARE Kaffebolaget Löfbergs i Karlstad har nyligen lanserar ett kaffe som har regnbågens färger och är märkt ”Equality Coffee Lovers”. Bolaget har pyntat sin fabrik med en bild på produkten och skriver även ”kaffe för alla” på en annan stor skylt. Är inte Gevalias och Arvid Nordquists kaffe också för alla kan man undra. Foto: FoodMonitor.
Svenska myndigheter behöver skruva upp arbetet med 2019-nCoV
LEDARSTICK Oron i det svenska samhället ökar nu i takt med spridningen av coronaviruset 2019-nCoV i världen. Det finns uppgifter att personer med asiatiskt utseende behandlas med misstänksamhet. Det är horribelt. Folk är till och med oroliga över en båt från Kina som snart ska anlända Stockholm. Bilden på 2019-nCoV. Foto: CDC/ Alissa Eckert, MS. Grafik: FoodMonitor.
Konsument anmäler: fusk med märkning på Nyhléns Hugosson
En konsument har i dagarna anmält till Livsmedelsverket vad denne uppfattar som fusk med märkning på produkter från charkbolaget Nyhléns Hugossons i Luleå. Konsumenten ska innan dess ha kontaktat bolaget.