Kan munskydd bli en populär modeaccessoar även i Sverige?
KOMMENTAREN I Asien bärs munskydd nästan överallt. Det kan vara för att skydda sig och andra mot smitta eller som i Hongkong för att skydda sin identitet från den kinesiska diktaturen. Det har vuxit fram en marknad för munskydd som även kan användas som en modeaccessoar. Kan det komma även till Sverige? I dag i Karlstad såg vi ett exempel.
2019-nCoV: Livsmedelsverket har inte kartlagt hur beroende Sverige är av insatsvaror från Kina
Livsmedelsverket har i dagarna fått frågor från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, om hur läget kan se ut om vi i Sverige skulle få ”en viss smittspridning” av coronaviruset 2019-nCoV. Livsmedelsverket bedömer att det är osannolikt att smittspridning kan ske via livsmedel. Samtidigt avråder man i en sådan situation från konsumtion av rått kött och opastöriserad mjölk. Livsmedelsverket uppger också att man inte vet hur beroende svensk livsmedelsproduktion är av insatsvaror från Kina. Bilden till vänster: 2019-nCoV. Foto: CDC/ Alissa Eckert, MS. Bilden till höger. Foto: Livsmedelsverket.
Livsmedelsverket lägger saluförbud mot mejeriet Tayba Halmstad AB
Mejeriet Tayba Halmstad AB i Oskarström har enligt uppgift tillverkat mejeriprodukter som innehåller otillåtna tillsatser. Dessutom finns det avvikelser som gäller livsmedelsinformation, näringsdeklaration, och identifieringsmärkning. Det påstår Livsmedelsverket att man upptäckt vid en kontroll i dagarna. Myndigheten har därför lagt ett saluförbud.
Beläggningen på produkten AMT Traktörpanna 28 centimeter som inköpts på sajten kitchentime.se slutade enligt uppgift att fungera efter ett års användning. Detta enligt en anmälan som en konsument i dagarna gjort till Konsumentverket. Bolaget ska inte ha velat byta ut produkten. Man vill inte heller svara på frågor från FoodMonitor.
Löfbergs tar med sig Färsking till hotell-, restaurang-, och cafékunder
Kaffebolaget Löfbergs i Karlstad meddelar att man inleder ett samarbete med smoothiebolaget Healthy Heroes AB i Stockholm som äger varumärket Färsking. Det handlar framför allt om att erbjuda Löfbergs hotell-, restaurang-, och cafékunder ett större sortiment av produkter. Foto: FoodMonitor.