bDSC_0157
Bonnier beter sig fortfarande illa mot konsumenter
LEDARSTICK Förra året kom det in 70 anmälningar mot förlaget Bonnier till Konsumentverket. Det handlade bland annat om oskäliga avtalsvillkor, fakturering utan avtal, och vilseledande marknadsföring.
Enligt myndigheten kom det samma år in 23 anmälningar mot Dagens Nyheter och 12 mot Dagens Industri. Båda ägs av Bonnier.
Så här skriver en konsument i en an de senaste anmälningarna mot Dagens Nyheter:
”… de ringde från DN och erbjöd gratismånad. De drog pengar efter cirka 1 vecka … . De har inte betalat tillbaka några pengar trots det utlovats samt att även chef på supporten ska kontakta mig jag har ingen lust att jaga något mer. Beter de sig så här så kan jag anmäla hit (Konsumentverket /red) även om det bara gäller 119 kronor Om fler drabbats av detta... ”
Det har kommit in 170 anmälningar till Konsumentverket som gäller Dagens Nyheter sedan år 2015. Motsvarande siffra för Dagens Industri är 42. Ägaren Bonnier har haft 266 anmälningar mot sig under samma period.
Mörkertalet är sannolikt högt.
(Vi har inte undersökt anmälningar mot andra tidningar i Bonnierkoncernen /red)
Bonnier kan plötsligt börja fakturera fler år i efterhand när det gäller tidningen Dagens Industri. Bolaget påstår enligt uppgift att de haft problem med sina system och plötsligt ska en konsument betala för en förlängning denne inte ville ha.
”Jag hade ett starterbjudande av tidningen 2017 som jag då betalade. Igår får jag en faktura för nummer som då inte blev fakturerade på grund av att de hade strul med sina system, automatisk förlängning av tidningen som jag inte ville ha. Jag kan inte kontrollera ens om det stämmer att jag ska betala för fler nummer än erbjudandet då det är så länge sen att jag inte minns. Jag undrar: är det ok att fakturera en kund 2-3 år efter erbjudandet? De verkar behöva ha in pengar och har nu börjat fakturera 2-3 år efteråt, är det kundens fel att de haft problem med sina system?”, skriver en konsument i en anmälan till Konsumentverket.
Det är beklämmande att Bonnier med tidningar fortfarande beter sig så illa som de gör mot konsumenter. De verkar, enligt många av anmälningarna, medvetet ha gjort det svårt för konsumenter att komma i kontakt med dem för att säga upp prenumerationer. Konsumentverket har tidigare sagt ifrån mot DN men det verkar inte ha hjälpt. Det är hög tid för myndigheten att ta i ordentligt.
HÅKAN FRISELL
LÄS OCKSÅ: Trakasserar Bonnier en 7-årig flicka?
LÄS OCKSÅ: Giriga Bonnier
LÄS OCKSÅ: Fula Bonnier fortsätter plåga konsumenter som vill säga upp sin prenumeration
LÄS OCKSÅ: Konsumenter reagerar mot Dagens Nyheters finurliga abonnemangsfällor
LÄS OCKSÅ: Konsument: DN använder KO:s debattartikel om abonnemangsfällor – till abonnemangsfälla
Foto: FoodMonitor.