Skandalbolaget Hyresgästkassan ger sig på nyanlända – avslöjades av konsumentvägledare
Som FoodMonitor berättat om tidigare så härjar skandalbolaget Hyresgästkassan AB i Segeltorp bland hyresgäster i Sverige och skickar ut ”erbjudanden” som ser precis ut som fakturor. Skandalbolagets ljusskygga verksamhet har tidigare avslöjats av tidningen Hem & Hyra. Nu har en konsumentvägledare i Stockholm upptäckt att skandalbolaget tycks försöka lura nyanlända att betala för ett värdelöst ”medlemskap”. Skandalbolaget spelar enligt denne på nyanländas skräck över att få skulder hos Kronofogden. Det finns nu 59 anmälningar mot skandalbolaget hos Konsumentverket.
– Erbjudandet ser ut som en faktura. Nyanlända har skräcken att missa en faktura för det kan få långtgående konsekvenser, säger konsumentvägledaren.
Konsumentvägledaren berättar att tilltaget avslöjades när en rådsökande visade upp en faktura denne fått från skandalbolaget. Den rådsökande är i Sverige på tillfälligt uppehållstillstånd och behärskar varken svenska eller förstår det svenska systemet.
När konsumentvägledaren undersökte saken närmare fick hon reda på att det var många nyanlända i Stockholm som drabbats.
Enligt konsumentvägledaren har nyanlända ett krav på sig att inte ha några skulder hos Kronofogden vilket gör att de är rädda för att missa en faktura.
”Ett "erbjudande" i fakturaform som handlar om boende (nu ska alla nyanlända som kom 2015-2016 hitta eget boende och är jättestressade) mot en utsatt konsumentgrupp som är i oerhört stort behov av boende, kan bli väldigt väldigt fel”, skriver konsumentvägledaren.
Som FoodMonitor berättat om tidigare så drivs skandalbolaget Hyresgästkassan AB, med bluffsajten hyresgastkassan.se, av Segeltorpsgänget från en villa i Segeltorp. Personer bakom det gänget har tidigare dömts till fängelse för olika typer brott.
Segeltorpsgänget driver flera skandalbolag och bluff- och hatsajter. Man driver även en låtsaskoncern som heter MilDigitalGroup som man marknadsfört på bluffsajten mildigitalgroup.se.
Segeltorpsgänget har med sina bluff- och hatsajter utsatt handledare på myndigheter och journalister för repressalier genom att publicera hat, lögner och hets tillsammans med bilder på offren och deras hemadresser. Gänget har ett antal polisanmälningar mot sig om detta.
FoodMonitors kommentar:
Det är förkastligt att skandalbolaget Hyresgästkassan AB med befattningshavarna Sunny Kapindra Lal Barua och Maximilian Karl Kristian Folkesson Müller (uppgiften om befattningshavare kommer från Bolagsverket /red) med säte i en villa i Segeltorp fortsätter att skicka ”erbjudanden” som ser ut precis som fakturor om vad som, enligt vår bedömning, är ett rent bluffmedlemskap.
Att skandalbolaget, enligt vad den aktuella konsumentvägledaren berättat, har tagit reda på adresser till nyanlända och gjort utskick till dem är skrämmande elakt och utstuderat girigt men samtidigt inte förvånande med tanke på att ett annat av gängets skandalbolag agerar på ett liknande sätt mot dementa och 90-åringar. Det har FoodMonitor tidigare berättat om i flera artiklar.
LÄS OCKSÅ: Anhörig: skandalbolaget Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB skickade fakturor för tvätt av en gravsten till tre personer
HÅKAN FRISELL
LÄS OCKSÅ: Skandalbolaget Hyresgästkassan AB:s utskick genomskådas av fler konsumenter
LÄS OCKSÅ: Våg med anmälningar mot skandalbolaget HK Hyresgästkassan och bluffsajten hyresgästkassan.se
LÄS OCKSÅ: Skandalbolaget Hyresgästkassan är igång igen med utskick
LÄS OCKSÅ: Fortsatta sviter efter skandalbolaget Hyresgästkassan AB:s härjningar
LÄS OCKSÅ: Skandalbolaget Hyresgästkassan AB ville få 81-åring att betala "för ett tryggt hem"
LÄS OCKSÅ: Ny anmälan mot skandalbolaget Hyresgästkassan AB
LÄS OCKSÅ: Fler anmälningar mot skandalbolaget Hyresgästkassan
LÄS OCKSÅ: Hem & Hyra avslöjar att skandalbolaget Hyresgästkassan AB är igång igen
Fakta:
Hyresgästkassan AB drivs av nätverket MilDigitalGroup, eller Segeltorpsgänget som de också kan kallas. FoodMonitor har kunnat avslöja att personer bakom Segeltorpsgänget tidigare dömts till fängelse för olika brott.
Dessa och andra domar mot personerna handlar bland annat om grovt bedrägeri medelst urkundsförfalskning, stöld, förberedelse till grov stöld, brukande av falsk urkund, stöld och snatteri. Brotten spänner över många år och har utförts i olika delar av landet.
Har du fått ett utskick från skandalbolaget Hyresgästkassan AB eller deras bluffsajt hyresgästkassan.se eller liknande och känner dig lurad kan du göra detta:
Är det en felaktig faktura så kan du bestrida den genom att följa instruktionerna på Hallåkonsument som drivs av Konsumentverket.
SÅ BESTRIDER DU EN FELAKTIG FAKTURA:
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-felaktig-faktura/
Du kan också göra en anmälan till Konsumentverket.
LÄS OCKSÅ: https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anmal-till-konsumentverket/
Du kan anmäla det inträffade till polisen.
LÄS OCKSÅ: https://polisen.se/utsatt-for-brott/olika-typer-av-brott/bedrageri/
SÅ ANVÄNDER DU DIN ÅNGERRÄTT:
Tänk även gärna på att om du betalat skandalbolaget så finns det enligt lag en ångerrätt.
Mer information hittar du här:
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/lagen-om-distansavtal-och-avtal-utanfor-affarslokaler/
Här finns en blankett som konsumenter kan använda för att hävda sin ångerrätt:
https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/kontrakt-och-mallar/angerblankett-2015-konsumentverket.pdf
Fakta:
Hyresgästkassan AB (559074-5047).
Har skickat ”erbjudanden” och "medlemskap" (enligt vår bedömning är det frågan om ett värdelöst bluffmedlemskap /red) som ser ut precis som fakturor till hyresgäster.
Tycks låtsas hjälpa hyresgäster och tycks låtsas vara ett alternativ till Hyresgästföreningen.
Många anmälningar hos Konsumentverket.
Ännu oklart exakt var uppgifterna till de drabbade hyresgästerna har hämtats.
Säte: Segeltorp.
Registrerades hos Bolagsverket: år 2016.
Befattningshavare: Sunny Kapindra Lal Barua och Maximilian Karl Kristian Folkesson Müller.
Ägare: Sunny Kapindra Lal Barua äger samtliga 5 000 aktier enligt ett protokoll som kommit in till Bolagsverket.
Omsättning: 0 kronor (2019).
Resultat: 0.
Antal anställda: 0.
Det finns ingen uppgift om denna verksamhet betalar moms.
LÄS OCKSÅ: Skandalbolaget Hyresgästkassan AB ville få 81-åring att betala "för ett tryggt hem"
LÄS OCKSÅ: Hem & Hyra avslöjar att skandalbolaget Hyresgästkassan AB är igång igen
LÄS OCKSÅ: Fler anmälningar mot skandalbolaget Hyresgästkassan
Här är de anmälningar mot Hyresgästkassan som kommit in till Konsumentverket under perioden 2019-01-01 till dags dato:
Ärendenummer |
Registreringsdatum |
Ärendemening |
Motpart |
ANM 2021/14451 |
2021-06-08 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/14202 |
2021-06-03 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/10875 |
2021-04-30 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/10567 |
2021-04-27 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/10565 |
2021-04-27 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/10262 |
2021-04-22 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/10153 |
2021-04-21 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9915 |
2021-04-19 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9900 |
2021-04-19 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9888 |
2021-04-19 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9876 |
2021-04-16 |
Olämplig säljmetod |
Hyresgästkassan, Assistansbolaget |
ANM 2021/9863 |
2021-04-16 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9845 |
2021-04-16 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9827 |
2021-04-16 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9806 |
2021-04-16 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9801 |
2021-04-16 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9798 |
2021-04-16 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9771 |
2021-04-15 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9769 |
2021-04-15 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9765 |
2021-04-15 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9753 |
2021-04-15 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9721 |
2021-04-15 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9700 |
2021-04-14 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9684 |
2021-04-14 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9677 |
2021-04-14 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9521 |
2021-04-13 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/9495 |
2021-04-13 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/7838 |
2021-03-23 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/7247 |
2021-03-17 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/7187 |
2021-03-16 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/6792 |
2021-03-11 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/6333 |
2021-03-08 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/6313 |
2021-03-08 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/6293 |
2021-03-08 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/6099 |
2021-03-05 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/6022 |
2021-03-04 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/6018 |
2021-03-04 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5986 |
2021-03-04 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5984 |
2021-03-04 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5981 |
2021-03-04 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5978 |
2021-03-04 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5977 |
2021-03-04 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5975 |
2021-03-04 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5971 |
2021-03-04 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5877 |
2021-03-03 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5873 |
2021-03-03 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5872 |
2021-03-03 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5857 |
2021-03-03 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5852 |
2021-03-03 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5828 |
2021-03-03 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5824 |
2021-03-03 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2021/5640 |
2021-03-01 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2020/27402 |
2020-12-15 |
Vilseledande marknadsföring |
HK Hyresgästkassan |
ANM 2020/22597 |
2020-10-28 |
Fakturering utan avtal |
Hyresgästkassan |
ANM 2020/21694 |
2020-10-16 |
Fakturering utan avtal |
Hyresgästkassan |
ANM 2020/21107 |
2020-10-08 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2020/19334 |
2020-09-15 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |
ANM 2020/18902 |
2020-09-08 |
Vilseledande marknadsföring |
HK Hyresgästkassan |
ANM 2020/18883 |
2020-09-08 |
Vilseledande marknadsföring |
Hyresgästkassan |