Före detta anställda larmar om skandalverksamheten Arbetsrättsexperten
FoodMonitor har i flera artiklar rapporterat om hur konsumenter farit illa när skandalverksamheten Arbetsrättsexperten, som drivs av skandalbolaget D.B.M & Partner AB i Stockholm, enligt uppgift saltat räkningar, agerat inkompetent och övergett klienter. Den senaste tiden har före detta anställda i skandalbolaget hört av sig till Konsumentverket om vad de beskriver som en katastrofal arbetsmiljö på skandalbolaget.
– Jag har haft kontakt med före detta anställda i Arbetsrättsexperten som vittnar om en väldigt ohälsosam arbetskultur och ett väldigt ohälsosamt arbetsklimat. Jag har fått mycket information, säger Daniel Eliasson som är jurist på Konsumentverket.
– Det är väldigt bra att före detta anställda hör av sig till mig. Det uppskattas och det hjälper oss att få mer underlag i hur vi ska ta oss an ärendet med de verktyg som vi har.
Även FoodMonitor har den senaste tiden fått in uppgifter om extremt allvarliga missförhållanden på skandalbolaget D.B.M & Partner AB.
Vi har också sett hur det fortsätter komma in anmälningar till Konsumentverket.
Här är några av de senaste som kommit in till myndigheten: ”De ville ge gratis rådgivning och sen slussade mig till en advokat där vi pratade i 30-40 minuter sedan ville jag inte fortsätta då det inte lät tryggt att fortsätta så snabbt så jag skickade ingen information eller så och sa att jag inte ville fortsätta. Då skickade de faktura på 35 000 kronor och de vet att jag är sjukskriven och tvist med mitt jobb och får ingen lön.”
”Bedrägeri, skickar fakturor utan att utföra något arbete. De skulle hjälpa mig med en olaglig avskedning, sen bokade de bara om mötena och slutade svara. De finns redan anmälda på er hemsida. Mina funderingar är 1: kan jag göra något åt det som redan är betalt? 2: de har skickat en till faktura, vad ska jag göra åt den? Jag har skickat mail till dem där jag bestrider fakturan, ska det polisanmälas också? Fakturan står i min fars namn, spelar det någon roll vem av oss som gör vad?”
(Den aktuella fakturan landade på strax över 40 000 kronor /red)
”Jag kontaktade de i ett arbetsrättsligt ärende. Bedömningen skulle vara gratis. Efter ett 3 minuter långt samtal bokade de in ett videomöte. Efter det mötet som var ungefär 30 minuter har jag får cirka 5 korta mail med några få meningar. Det dök därefter upp en faktura på ~36 000 kronor. När jag ifrågasatte detta dök en till faktura på ~5 500 kronor upp.”
”Jag kontaktade företaget som erbjöd juridiska tjänster. De inte gjorde arbete som lovade men skickade bluff-fakturor till mig. Första faktura med 41 065 jag betalade på grund att jag trodde att de gjorde mycket arbete. Senare de skickade faktura nästan 30 000 som stämmer inte med verklighet.”
”Pratat med juristen … (på Arbetsrättsexperten /red) som uppmuntrar mig att gå vidare med en åldersdiskrimineringsanmälan vid avslut av provanställning. Det visar sig att ett gratis råd snabbt genererar en faktura på nästan 30 000 kronor utan att ärendet ens är godkänt av mig. Frågat flera gånger om det är rimligt att driva ett mål mot en arbetsgivare och hur mycket det kommer att kosta. Efter det att faktura när utställd går det ej att få kontakt med någon på företaget. Besvarar ej mail eller ringer tillbaka. Fakturan är bestridd men det går ej att maila till ekonomiavdelningen. Helt klart ett medvetet bedrägeri för att tjäna pengar med en teknik som innebär gratis rådgivning som inom några vilseledande råd snabbt genererar hutlösa belopp.”
”Företaget har: 1. Tagit betalt för ej utförda tjänster, det saknas dokumentation för påstått fakturerat arbete 2. Oskäligt höga belopp och orimlig tidsåtgång trots upprepad påtalan 3. Medvetet gett felaktig eller vilseledande information vid kontakttillfället 4. Har varit aggressiva och påstridiga gällande fakturabetalning 5. Medvetet lurat mig som utsatt i min situation och tagit fördel av det 6. Oskäliga avtalsvillkor, inget avtal eller villkor har presenterats.”
”Jag anlitade dem att företräda mitt arbetsrätt rättegång i … (i Södra Sverige /red) du sa dem Oki och har betalt dem över 71 000 kronor och nu när jag har huvudhandlingen nu på tisdag den … februari 2022 då säger den tyvärr vi inte kan företräda er. Utan att få veta anledningen till varför dem inte kan. Vill bestrida deras fakturor som jag har betalat. Vill få tillbaka all pengar jag har betalt till dem. … ”
Är du anställd i eller har varit anställd i D.B.M & Partner AB och har uppgifter du vill dela med av till FoodMonitor? Skriv då gärna en rad till redaktionen @ foodmonitor.se (du får gärna använda en anonym mejladress om du så önskar) eller slå oss en signal på 070-7749333.