Dagens Industri fortsätter med prenumerationsfälla – konsumenter rasar
KOMMENTAREN FoodMonitor har tidigare berättat om hur tidningen Dagens Industri systematiskt tycks lura in konsumenter i en prenumerationsfälla. Vi kan nu konstatera att detta alltjämt pågår. Det framgår av ett antal anmälningar i år till Konsumentverket.
”Efter en 3 månader billig helgprenumeration har jag tvingats in i en förlängning på ett år till väsentligt högre kostnad. Ingen lagstadgad skriftlig påminnelse (förnyelsefaktura) om att prenumerationen förlängs ett år har nått mig. … Di skickar flera mejl dagligen och har alla möjligheter att påminna om att förlängningen kommer göras men väljer aktivt att dölja detta för att lura in personer i en påtvingad förlängning, bedrövligt”, skriver en konsument i en anmälan i år.
”Tecknade en prova-på prenumeration på 3 månader hos Dagens industri den 25/10 2022. Då stod det "ingen bindningstid " Sade upp prenumerationen den 17/2 2023, och fick svar att jag hade 12 månaders uppsägningstid. Detta var jag helt omedveten om och har inte godkänt detta. Jag har försökt att bestrida det hos DI men har inte fått något gensvar. Har nu skickat flera mail om frågan och får tillbaka lögner och vilseledande svar”, skriver en annan konsument.
En konsument har vänt sig direkt till tidningen och skrev så här: ”Bedrövligt att Di sysslar med ett bondfångeri där man försöker låsa läsare till dyra årsprenumerationer mot deras vilja”
Så här skriver några fler konsumenter i år i sina anmälningar till Konsumentverket: ”Jag har haft en helårsprenumeration på Dagens industri. När jag inte längre ville ha den erbjöds jag en halvårsprenumeration med lovad uppsägning den 29 oktober. Jag har allt på mejl med namn och allt. Under tiden vi kom överens om pris ochvillkor, allt via mejl, lurade de mig med genom att när jag betalade efter att min tidigare prenumeration löpt ut, återaktiverade de min helårsprenumeration och nu säger de att det avtal som jag hade med säljaren över mejl, där det även framgår att prenumerationen är uppsagd den 29 oktober, inte längre gäller.”
”Jag tog sån testprenumeration på 3 månader, men missade säga upp det. Då övergick det till bunden 12 månaders prenumeration. Sa upp det direkt men är alltså fast ett år. Tycker man skulle kunna säga upp det med 3 månaders uppsägningstid.”
”Skrev upp mig på ett abonnemang för di.se något år sen. Sa upp det i mars, visade sig att jag var bunden i sex månader. Prenumerationsfälla.”
”För några månader sedan bestämde jag mig för att prova prenumerera på Dagens industri i tre månader för endast 69 kronor per månad, med möjlighet att säga upp prenumerationen (under prövotiden skulle det visa sig). Efter dessa tre månader insåg jag att tidningen inte gav tillräckligt med värde för pengarna. När jag försökte säga upp prenumerationen blev jag dock överraskad av att den hade övergått till en 12 månaders bindningstid. Jag hade inte sett det här villkoret när jag anmälde mig för en provprenumeration och var tvungen att leta igenom min mailkonversation med DI för att hitta det finstilta längst ner i ett bekräftelsemail. Genom att logga in i på di.se så godkände jag upplägget. Väldigt sneaky och ett enligt mig ett tråkigt sätt att göra affärer på.”
”Får upp ett erbjudande på nätet att dagens industri erbjuder en provmånad för 1 krona för nya läsare. I en väldigt lätt missad flik står det ”villkor”. När jag går med i provmånad godkände jag där omedvetet att om jag inte avslutar provmånaden innan utlöpen tid binds jag på ett 12 månaders avtal som kostar 3 300 kronor totalt. Dessutom är hemsidan uppbyggd för att göra det lätt att missa villkor och svårt att avbryta abonnemang så att man fastnar i fällan att bli binden i orimligt långa perioder. Har gjort efterforskning och en stor grupp människor har på olika sätt hamnat i samma fälla av dagens industri. Det är rent utsagt ocker och utnyttjar alla prenumeranters lättsinne i dessa luriga kampanjer. Dessutom skicka jag att få avbryta prenumerationen den 23 februari 2023 och tror därmed att jag inte kommer få fler dragningar då jag dagen innan fick en dragning på 275 kronor på kortet jag gick med på. Det stod klart och tydligt att jag avbrutit min prenumeration och ingen information om att jag är bunden till ett annat avtal nämns i detta mejl. Nu antal veckor efter får jag en faktura på 837 kronor för 3 månader av prenumeration. Skickar nu in anmälan då jag känner mig helt lurad.”
”Jag hoppade på en prenumeration av Dagens Industri på helgerna i 3 månader i november 2022. Ingenstans informerades jag att det var en bindning till att prenumerera på tidningen i ett års tid för 448 kronor i månaden efter 3 månader. Nu vägrar de att ta emot en uppsägning. Jag har inte skrivit på någonstans att prenumerera på tidningen ytterligare 1 år. Anser att det är förkastligt att luras på detta sätt. Det betyder att prenumerationen blir närmare 5 000 kronor slutändan för en tidning som är tunnare än Icas buffé. Kundavdelningen vägrar att ta sitt ansvar och skickar påminnelser och avgifter ytterligare. Det hela är bristfälligt och oetiskt.”
”Efter en betalt "prova på period" på tre månader för 197 SEK har di automatiskt förnyat prenumerationen på 1 år utan mitt medgivande. Nu till priset av 372 SEK per månad. Jag vill inte ha denna prenumeration men DI hävsar att den inte kan säga upp innan året har passerat. Detta är helt orimligt enligt mig.”
Dagens Industri tycks alltså fortsätta med sin prenumerationsfälla i oförminskad takt. Det har från och med 2019-01-01 kommit in totalt 141 anmälningar till Konsumentverket. Förhoppningsvis tar myndigheten anmälningarna på allvar och vidtar åtgärder.
De totalt 265 anmälningarna till Konsumentverket som sedan 2019-01-01 riktats mot Bonnier visar i många fall på att prenumerationsfällor satts i system av flera av koncernens tidningar.
Men det här har pågått längre än så. Redan år 2016 började vi skriva om företeelsen.