De Svenska grisbönderna lider av dålig lönsamhet. Men nu tar butikskedjan City Gross till ett nytt grepp för att vända trenden. Från och med idag betalar bolaget 1 kr extra per kilo färskt svenskt griskött direkt till grisbonden. Extrabetalningen kallar City Gross för "Griskronan". Se videon här!
Enligt undersökningen Svenska Näringslivets Beslutsfattare, som för 17:e året i rad mäter beslutsfattarnas syn på olika företag, är Carlsberg livsmedelsbranschens starkaste företagsvarumärke.
En kvinnlig elev på Stockholms hotell- och restaurangskola förbjöds av skolan att bära huvudduk på serveringslektionerna. Nu har diskrimineringsombudsmannen, DO, ingått en förlikning med Stockholms stad som ger kvinnan 40 000 kronor. Det skriver DO i ett pressmeddelande.
EU-parlamentets miljöutskott vill höja kraven på den livsmedelsinformation som konsumenterna har rätt till. Därför ligger det nu i EU ett förslag om obligatorisk ursprungsmärkning av livsmedel, bland annat mejeriprodukter och griskött. Det kan dock dröja upp till tre år innan detta implementeras, enligt Jordbruksaktuellt.
Idag lanseras Facebook Check-in Deals i Sverige. Snabbmatsjätten McDonald´s kommer redan från början att ge sina 440 000 dagliga gäster erbjudanden i mobilen.
”För oss är det självklart att ta tillvara den möjlighet som det innebär att vara med vid lanseringen av Facebook Check-in Deals i Sverige”, säger Kajsa Dahlberg, ansvarig för digital kommunikation på McDonald’s.
I framtiden kan det bli svårare för konsumenterna att hitta svenskt kött i butikerna då prispressen tvingar många bönder att lägga ner sin produktion. Samtidigt visar en undersökning som YouGov genomfört att 7 av 10 svenska konsumenter föredrar att köpa kött som är producerat i Sverige. Detta meddelar organisationen Svenskt Kött.
Allt fler megabränder kan bidra till klimatförändringen
Samtidigt som klimatförändringen kan bidra till att antalet så kallade ”megabränder” i världen ökar kan dessa bränder i sig vara en bidragande faktor till den globala uppvärmningen. FAO uppmanar världens länder att införa mer genomgripande strategier för skogsbrandsbekämpning och att förbättra övervakningen av koldioxidutsläpp från skogsbränder.
Miljöcertifieringsorganisationen Rainforest Alliance fortsätter att nå framgångar. Produktionen av Rainforest Alliance-certifierat kaffe ökade förra året med 31 procent, te med 53 procent, och kakao med hela 319 procent, jämfört med året innan.
Semper lanserade varumärket Småfolk 2010. Produkterna är ekologiska och bär produktlöftet ”No Junk”, vilket betyder att de varken innehåller tillsatt socker, aromer eller konserveringsmedel. Konceptet har visat sig mycket lyckat.