Förra månaden upptäckte en officiell veterinär, OV, stationerad på slakteriet Gotlands Slagteri AB i Visby vid köttbesiktningen ett slaktsvin som hade märken efter användning av elpådrivare. Det framgår av en anmälan som OV gjort till länsstyrelsen som nu blivit offentlig.
Varumärket Svenska Oumph!, som ägs av företaget LIVEKINDLY Collective, meddelar att man i år är officiell sponsor av Veganuary som är en kampanj för att få fler konsumenter att testa växtbaserade livsmedel och som i Sverige drivs av djurrättsorganisationen Djurens Rätt. Det är det fjärde året i rad som kampanjen anordnas i Sverige. Foto: Djurens Rätt.
Flera medier har rapporterat om den semesterresa MSB:s generaldirektör Dan Eliasson gjorde till Kanarieöarna förra månaden. Nu har myndigheten överösts med klagomål mot generaldirektören. Enligt den senaste diarielistan handlar det handlar om nästan 600 stycken. Däribland finns krav på hans avgång.
Israel visar vägen – Sverige ännu inte med på listan
Den 3 januari hade Israel administrerat vaccin mot covid-19 till 14.14 personer av hundra – med det tar man ledningen i världen. Detta enligt sajten ourworldindata.org som följer coronakrisen. Sverige finns inte med på listan men Folkhälsomyndigheten ska enligt tidningen Aftonbladet snart lansera en ”tracker” så att det går att se hur många svenskar som fått vaccin.
Anmälan: matbutik i Karlstad lurar konsumenter och Skatteverket
”De förnekar att de gör fel och lurar folk”. Så skriver en konsument om en matbutik i Karlstad i dagarna i en anmälan till Konsumentverket. Enligt konsumenten är butiken kreativ när konsumenter står i kassan och ska betala.
Äggpackeri föreläggs att tala om vad ”Otroligt lokalt producerade” ägg betyder
Ett äggpackeri i Västra Götalands län har märkt förpackningar med ägg med texten ”Otroligt lokalt producerade” och ”Dessa ägg kommer direkt från gården”. Det påstår Livsmedelsverket som nu förelägger äggpackeriet att på förpackningarna tala om vad som menas och ange varifrån äggen kommer. Bilden: inte från det aktuella ärendet. Foto: FoodMonitor.
Bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen meddelar att en undersökning de låtit undersökningsbolaget Demoskop genomföra visar att svenskarna tycker att det livsmedel som varit extra trendigt eller aktuellt under året är potatisen. Enligt uppgift har över 1 000 svenskar deltagit i undersökningen. Foto: FoodMonitor.