I veckan tog den svenska regeringen beslutet att satsa en miljon kronor på Sveriges deltagande i det informella VM för kockar - Bocuse d'Or. – Det har gått oerhört bra för de svenska kockarna i Bocuse d'Or de senaste åren vilket har lett till att intresset för svensk mat och svenska råvaror har ökat i övriga världen, säger landsbygdsminister Eskil Erlandsson i ett pressmeddelande.
Den mycket populäre tv-doktorn Dr. Oz larmar om oroväckande höga halter av arsenik i importerad äppeljuice. Men doktorn får mothugg av FDA, den amerikanska motsvarigheten till Livsmedelsverket. Myndigheten tycker att larmet är felaktigt och oansvarigt. (VIDEO)
Restaurangen Marmar i Dammam i Saudiarabien gillar inte att deras kunder lämnar kvar mat på tallriken. Därför har man infört extra avgifter för matsyndarna. Enligt ägaren Fahad Al Anezi beställer många kunder maten bara som en statussymbol.
Finalen i Mack-SM avgjordes under Sveriges bageri- & konditorimässa i Stockholm den 15 september. Tio finalister från Skellefteå i norr till Malmö i söder tävlade om att göra Sveriges bästa lunchmacka. Sveriges godaste, mest trendiga och nyttigaste macka gjorde Elisabeth Johansson (foto) från Falkenberg med mackan ”Lantliv” som består av ett rödbetsbröd med lokalt tillverkad lammsalami, rabarberkompott, cream cheese och askad getost.
En servitör på ett tehus i Iran är en mästare på att bära och servera te. I en YouTube-video, som visats över 960 000 gånger, demonstrerar han hur det går till. (VIDEO)
”I Afrika behöver jordbrukets produktivitet öka, liksom inkomsterna hos landsbygdsbefolkningen. Ekosystemen i jordbruket som befolkningarna är beroende av behöver klimatanpassas och bli mindre sårbara”, sa Alexander Müller, FAO:s undergeneraldirektör för avdelningen för naturresurser, på konferensen ”Climate Smart Agriculture: Africa - A Call to Action” som anordnas av Sydafrikas regering den 13-14 september i Johannesburg.
Den amerikanska restaurangkedjan Legal Sea Foods har tagit till ett ovanligt grepp för att sälja sina fiskrätter. Bolaget verkar med sina reklamfilmer håna miljöorganisationer som Greenpeace. (VIDEO)
Under två månader kommer det att finnas rosa KESO i butikshyllorna. För varje såld förpackning skänker mejerijätten Arla en krona till Bröstcancerfonden. Det meddelar bolaget idag.