Bransch & Produktnytt
Alkolås för Carlsbergs chaufförer
Carlsberg Sverige har beslutat att köpa 120 nya tjänstebilar med alkolås. Dessutom kräver öljätten att samtliga distributörer som kör åt Carlsberg utrustar sina bilar på samma sätt.
Överviktig anställd hos McDonald´s tilldöms 109 000 kronor i skadestånd
En domstol i Porto Alegre i Brasilien har dömt McDonald´s att betala en tidigare franchisechef 17 500 dollar, motsvarande 109 000 kronor, för att han gick upp 30 kilo under de 12 år han arbetade för hamburgerkedjan. Det rapporterar The Huffington Post.
Coops irländska nötfärs salmonellasmittad
Matjätten Coop återkallar irländsk nötfärs som vid stickprovskontroller visat sig innehålla salmonella. Men återkallandet kommer sent. Nötfärsen har med stor sannolikhet redan konsumerats.
Julhandeln förväntas slå rekord
Enligt HUI förväntas årets julhandel bli rekordhög. Trots det starka förra året så tror man på en ökning med 3 procent jämfört med 2009.
Julskinka för singlar
I år lanserar Ridderheims en julskinka för alla hushåll som vill ha den traditionella julskinkan men i mindre format. Mini-julskinka ur sortimentet Lilla Saluhallen är julens nyhet för alla singelhushåll, meddelar företaget.
Perfekt bryggkaffe utan kaffebryggare
Kaffebryggare kan ha många problem. Ojämn bryggtemperatur, för snabb eller för långsam bryggning, och dålig form på filtertratten, är några. Nu har några entusiaster tittat närmare på den gamla metoden att brygga direkt i koppen. Se videon här!
McDonald´s Happy Meal förbjuds i San Francisco
San Francisco blir först ut med att förbjuda Happy Meal som det nu serveras. Staden ogillar att McDonald´s ger bort leksaker ”tillsammans med en osund måltid”. Förbudet börjar gälla den första december 2011. Det rapportera flera amerikanska medier idag.
”Våra barn är sjuka. Antalet sjukligt överviktiga i San Francisco är oroande högt”, säger Eric Mar, Talesman för staden San Francisco.
Smaksatt vispgrädde
Lagom till jul lanserar Arla en helt ny produktkategori: smaksatt vispgrädde. Enligt en undersökning som Arla genomfört uppger två av tre svenskar att de gör dessert minst en gång i veckan. Samtidigt efterfrågar man produkter som gör det enklare att lyckas i köket.