Enligt Svensk Handels Handelsbarometer för oktober är de svenska handlarna fortsatt optimistiska och tror på en ökad försäljning. En stor andel anser också att den tuffaste konkurrensen kommer från befintliga aktörer i samma bransch.
Sedan ett halvår tillbaks levererar Middagsfrids tyska dotterbolag KommtEssen matkassar med tillhörande recept till familjer i Hamburg. Nu meddelar bolaget att man idag expanderar till Europas 18:e största stad, München med 1,3 miljoner invånare. Detta under ledning av landschefen Lisa Rentrop (foto).
Enligt en undersökning som bemanningsbolaget Manpower gjort anser 65 procent av svenskarna att arbetet görs mer effektiv på arbetsplatser där man fikar två eller fler gånger per dag.
”De oplanerade fikarumssamtalen är ofta mycket viktigare än formella möten”, säger Gunnar Ekman, ekonomie doktor i organisation och ledarskap, till tidningen Dagens Industri.
Borgmästare Gavin Newson i San Francisco la under fredagen ett veto mot det förbud mot leksaker i McDonalds Happy Meal som stadens fullmäktige tidigare röstat igenom.
”Föräldrarna, inte politikerna, ska bestämma vad barnen ska äta”, säger han till CNN.
Brittisk export av livsmedel och alkoholfria drycker har nått rekordnivåer i år. Detta tack vare en stark ökning i länder utanför EU, enligt Food and Drink Federation (FDF).
TT-AFP rapporterar att Sri Lankas regering står bakom en kampanj mot bröd som tvingat 2000 bagare i landet i konkurs. Konkursuppgifterna kommer från intresseorganisationen Ceylons samlade bageriägare.
Jordbrukare runt om i världen inför nya metoder för att producera livsmedel som både kan klara av klimatförändringen och samtidigt minska utsläppen av växthusgaser, enligt en ny hemsida om "klimatsmart" jordbruk som FAO lanserat (foto: FAO).
Ramlösa fortsätter sin satsning på nya smaker och ger traditionsenligt ut en ny smak i början av februari. Den nya smaken är Svarta vinbär som ska föra tanken till ljusa sommardagar redan i mitten av vintern, meddelar Carlsberg Sverige.
Apotek Hjärtat meddelar att man nu lanserar egenutvecklade julprodukter. Plats görs i hyllorna för senap och saffran och för första gången finns också speciella jultéer samt flytande glykos och pepparmyntolja.
Enligt Financial Times ökade brittiska livsmedelskedjan Sainsbury sitt resultat med åtta procent under första halvåret, och ökade försäljningen med 5,6 procent. En del av förklaringen är att nya enheter tillkommit och en ökad försäljning av specialvaror.