Enligt Konsumentverket har pilleråterförsäljaren Healthzone OÜ den senaste tiden genomfört otillbörlig marknadsföring genom helsidesannonser i bland annat tidningar som Aftonbladet och Expressen. Nu meddelar båda tidningarna att man stoppat Healthzones annonser.
Det tycks inte finnas några gränser för hur lågt personerna bakom skandalbolaget Healthzone OÜ är beredda att sjunka. En 91-årig kvinna trodde att hon skulle få ett gratisprov. Men Healthzone omvandlade enligt uppgift gratisprovet till ett abonnemang på antirynkpiller.
Denna månad tillträder en ny hållbarhetschef hos Coca-Cola Enterprises i Sverige och Norge. Magdalena Kettis (foto) kommer närmast från Norges Bank; förvaltare av norska statens pensionsfond ”oljefonden”. ”Coca-Cola har ambitiösa mål och har gjort ett gediget arbete som jag nu ska vidareutveckla”, säger hon.
Kopparbergs Bryggeri AB visade reklam för ölsorten Sofiero original på jumbotronen i Löfbergs Lila arena under pågående hockeymatch. Det anser Konsumentverket är otillbörlig marknadsföring av alkohol, och kritiserar därför bolaget.
11 företag har bildat ett nytt matkluster i Värmland - Nordic Innovation Food Arena. Syftet med klustret är att skapa arbetstillfällen inom regionen genom ett ökat samarbete mellan värmländska livsmedelsföretag.
Scan har blivit ny medlem i företagsnätverket Hagainitiativet, vars syfte är att minska näringslivets klimatpåverkan. Detta ingår i bolagets plan att årligen kraftigt minska sin miljöpåverkan, enligt ett pressmeddelande.
”En sked yoghurt innehöll ett främmande föremål. Ser ut och känns som en blandning av tyg, hud, och tuggummi.”
Så skriver en konsument som ätit Arla´s Mild yoghurt, i en anmälan till Livsmedelsverket. Förpackningen köptes enligt uppgift förra veckan på ICA Kvantum i Kungens Kurva.
Den svenska konsumtionen av fisk från Norge blir allt mer omfattande. Förra året ökade importen av den norska vildfångade torsken med 121 procent i volym. Motsvarande siffra för den hela färska laxen var 15 procent. Det meddelar Norges sjömatsråd.
Enligt SCB´s Restaurangindex i november 2011 ökade restaurangernas försäljning med 5,1 procent under november, jämfört med samma period året innan. Bäst gick det för snabbmatsrestauranger, som ökade med 13,6 procent.
Det finns extraordinära talanger på te runt om i världen. På Youtube sprids nu en video på te-makare i Bangkok som tar servering av te till nya höjder. (VIDEO)