2008 köpte Arla Foods privatägda Ingman Foods, som då var Finlands näst största mejeriföretag. Nu ska Ingmans tillverkning av finsk grynost flyttas till mejeriet i Skövde, vilket innebär att produktionen i Skövde utökas med cirka 3 000 ton per år.
Rånrisken ökar i handeln i takt med att försäljningen ökar under påskveckan. Därför uppmanar Handels svenskarna att inte ta med sig kontanter och istället handla med kort.
FAO och FN:s livsmedelsprogram (WFP) har lanserat en ny plattform för att förbättra samordningen av insatser för att trygga livsmedelsförsörjningen vid humanitära kriser.
Lindahls får inte fortsätta att sälja sitt bordsmargarin Brépå. Det har Marknadsdomstolen bestämt i ett interimistiskt beslut. Trotsar Lindahls domstolen riskerar bolaget en miljon kronor i vite.
Middagsfrid tar några steg framåt inom matkassetrenden och lanserar frukostkassen, fruktkassen och bakpaketet. Till denna lansering har Middagsfrid även tagit fram sin första produkt under eget varumärke – en lyxig müsli som är ekologisk och fri från E-nummer. "Nu vill vi hjälpa våra kunder hela dagen", säger Kicki Theander (foto), Middagsfrids VD och grundare.
Den religiösa slakten som genomförs utan bedövning breder ut sig allt mer i Centraleuropa. De inblandade slakterierna får en konkurrensfördel. Hos Sveriges Veterinärförbund är man starkt kritiska.
”För mig är det här den värsta typen av djurplågeri man kan tänka sig eftersom det är med berått mod som människan utsätter djuren för detta”, säger Johan Beck-Friis, leg veterinär och informationschef, Sveriges Veterinärförbund.
Scan och inköpsbolaget svenska livdjur och service (SLS) behöver fler lamm inför påskfirandet. Bristen på svenska lamm är stor och trenden är att efterfrågan från kunderna ökar, menar man i ett pressmeddelande.
Miljöstyrningsrådet får nya pengar från regeringen till projektet ”Sverige – det nya matlandet”. Totalt rör det sig om 120 miljoner kronor för 2011, och ytterligare 105 miljoner kronor varje år fram till 2014.
Svensk Handels rapport ”Mat på nätet” har tagits fram för andra året i rad. Den visar på en ökning för näthandeln med närmare 40 procent förra året. Sammanlagt såldes mat på nätet för 1,5 miljarder kronor.