Etiketterna på Frooshs mango- och apelsinsmoothie utrustades med budskapet ”better than botox”. Detta skedde utan att företaget Allergan som äger varumärket Botox givit sitt medgivande. Därför meddelar Froosh Sverige AB att man nu korrigerar ett stort antal felaktiga etiketter som finns ute i butik.
Innovationsbolaget Ascenda Solutions AB i Lund har tagit fram en produkt, Fill-up, som minskar antalet tunga lyft i livsmedelsbutikerna och skapar nya annonsytor.
”Vi tror stenhårt på att den här produkten kan ersätta befintlig butiksinredning och bli en erkänd produkt. Den underlättar varuhanteringen för butikspersonalen och reducerar antalet tunga lyft”, säger Emelie Åström, vice-vd och delägare i Ascenda Solutions AB. (VIDEO)
Den japanska mjölkpulvertillverkaren Meiji Holdings Co. återkallar 300 000 burkar med modersmjölkersättning. Anledningen är att bolaget upptäckt att produkten innehåller radioaktivt cesium. Det rapporterar Bloomberg.
I torsdags förra veckan trädde en lag i kraft i San Fransisco som förbjuder snabbmatskedjorna att inkludera gratis leksaker i sina måltider riktade till barn. Nu har hamburgerjätten McDonald´s hittat ett listigt sätt att komma runt förbudet. Man säljer leksakerna för 0.10 dollar per styck.
En 15-årig mjölkallergiker och hans föräldrar besökte Korvhuset i Lund för en gemensam måltid. Både hans föräldrar och restaurangen kontrollerade noga att korven, som tillverkas i Spanien, enligt innehållsförteckningen inte innehöll mjölkprotein. Ändå hamnade pojken på sjukhus. Nu har Miljöförvaltningen i Lunds kommun skickat ut ett larm till alla EU-länder.
11 ton av Saltå Kvarns torkade fikon från en underleverantör i Turkiet har stoppats i Livsmedelsverkets gränskontrollstation i Stockholm. En stor andel av fikonen innehöll det mycket giftiga mögelgiftet aflatoxin i halter över det europeiska gränsvärdet.
Snabbväxande matkassebolaget MatHem meddelar att man nu möter den ökande efterfrågan på företagets tjänster genom att knyta till sig en ny CFO. Mattias Berg har en bakgrund inom e-handel och finansbranschen och har bland annat haft rollen som Europachef på NextTag och UK Country Manager och CFO på PriceRunner.
Den spanske konstnären Antoni Miralda (bilden) har tagit tryckt media ett steg längre. I en ny installation undersöker han hur man bokstavligen kan konsumera nyheter.